L'Hospital Universitari de Bellvitge posa en marxa cinc noves sales d’hemodinàmica cardíaca i electrofisiologia

- Equipaments

Aquests nous dispositius el situen entre els hospitals d’Espanya més ben equipats per a la cardiologia intervencionista

Les noves instal·lacions s’han planificat enfocades a la millora de l’experiència del pacient

L’Hospital Universitari de Bellvitge ha posat en marxa aquest dilluns una nova Àrea d’Intervencionisme de Cardiologia dotada dels darrers avenços tecnològics i enfocada a la millora de l’experiència del pacient. La nova àrea, que s’ha posat en marxa després de diversos mesos d’obres i es troba ubicada a la segona planta de l’edifici principal, inclou, entre d’altres equipaments, tres noves sales d’hemodinàmica cardíaca i dues sales d’electrofisiologia.

Les tres noves sales d’hemodinàmica cardíaca estan preparades per a la realització dels procediments de més alta complexitat. En aquestes sales s’hi realitzen intervencions tan importants i freqüents com ara les angioplàsties –el procediment de primera elecció per tractar els infarts–, la implantació de stents i de pròtesis valvulars, i molts altres procediments diagnòstics i terapèutics per a problemes coronaris i estructurals cardíacs. L'Hospital Universitari de Bellvitge és el centre de l'Estat espanyol que porta a terme més angioplàsties per a l'infart de miocardi.

Les dues sales d’electrofisiologia incorporen avenços com ara l’última tecnologia en reducció de dosis d’irradiació o sistemes integrats de navegació tridimensional no fluoroscòpica. En aquests espais s’hi porten a terme els estudis de les arrítmies cardíaques, intervencions terapèutiques com ara l’ablació amb catèter, o la implantació de dispositius per al tractament dels trastorns del ritme cardíac, com ara desfibril·ladors i marcapassos, entre d’altres procediments.

La posada en marxa de les dues noves sales d’electrofisiologia és part del projecte ADELE de compra pública d’innovació del sistema de salut pública de Catalunya, cofinançat amb fons FEDER de la Unió Europea. El projecte ADELE està introduint a l’Hospital de Bellvitge un nou model assistencial per a les arrítmies que inclou, entre d’altres innovacions, el seguiment remot dels dispositius implantats i la formació dels pacients per tal que puguin exercir un major control de l’evolució de la seva malaltia.

A banda de la important dotació tecnològica, les noves sales de cardiologia intervencionista s’han planificat com espais amplis i còmodes per al pacient que inclouen, entre d’altres elements d’acollida, pantalles amb imatges relaxants per fer més confortable l'estada. Una altra novetat és el desplegament d’un sistema d'informació als familiars a través de missatgeria electrònica.

Així mateix, les noves instal·lacions inclouen un sistema de retransmissió audiovisual per a professionals dels procediments que s’hi realitzen, així com una aula docent per a pacients i professionals. Aquests recursos permetran potenciar la celebració de congressos, reunions i cursos nacionals i internacionals i ajudaran a atreure més residents i fellows per a formació especialitzada.

Les instal·lacions inaugurades aquesta setmana es completaran properament amb la posada en marxa, a la mateixa planta, d’una nova àrea d’acollida i observació de pacients de cardiologia intervencionista i d’insuficiència cardíaca, concebuda també al voltant de l’objectiu central de millorar l’experiència del pacient, i amb la qual es completarà la concentració en una mateixa planta de tot l’àmbit de la cardiologia intervencionista i comunitària de l’hospital.