L’Hospital celebra els 30 anys de trasplantaments cardíacs

Aquest 2021, l'Hospital Universitari de Bellvitge ha superat els 500 trasplantaments cardíacs des de la seva primera intervenció el 24 de novembre del 1991

L’Hospital Universitari de Bellvitge ha celebrat avui un acte commemoratiu dels 30 anys de l’inici del seu programa de trasplantaments de cor. Precisament durant aquest any 2021, l’hospital ha superat els 500 trasplantaments cardíacs, amb molts bons resultats en termes de supervivència i de qualitat de vida dels pacients.

L’acte ha comptat amb la participació del Dr. Jaume Tort, director de l’Organització Catalana de Trasplantaments (OCATT), el qual ha remarcat que “pocs equips a Europa i al món poden presumir d’haver fet més de 500 trasplantaments cardíacs” i ha afegit que “no es tracta d’un nombre més ni d’un hospital més, sinó d’un centre que ha esdevingut un líder indiscutible en donació i trasplantaments a Catalunya”.

Hi han intervingut també el Dr. Nicolás Manito, director de Programes de Trasplantament de l’HUB, així com diversos responsables mèdics i d’infermeria de l’Àrea del Cor de Bellvitge, que han repassat la trajectòria en trasplantament cardíac a l’Hospital de Bellvitge, i la presidenta de l’Associació de Pacients Trasplantats Corsnous, Rosa Pàmies, la qual ha parlat de la perspectiva i l’experiència dels pacients trasplantats.

L’Hospital Universitari de Bellvitge va portar a terme el seu primer trasplantament cardíac el 24 de novembre del 1991. Amb una proporció de 7 trasplantaments per milió d’habitants, actualment és un dels cinc hospitals que realitzen més trasplantaments de cor de l’Estat.

Al llarg d’aquests trenta anys, l’Hospital Universitari de Bellvitge ha efectuat el 32% dels trasplantaments cardíacs de Catalunya. El 78% s’han realitzat a homes i el 22% a dones, i l’edat dels trasplantats ha anat dels 15 i 72 anys, amb una mitjana de 54 anys.

El 28,5% de donants han procedit del mateix hospital, el 37,9% d’altres centres de Catalunya, i el 33,6% de centres de fora de Catalunya. Històricament, la primera causa de mort dels donants ha estat el traumatisme cranioencefàlic, principalment per accident de trànsit, però actualment els accidentats de trànsit ja només representen el 8% de donants i la primera causa de mort és l’accident vascular cerebral.

Fins a l’1 de gener de 2020, han sobreviscut el 52% de tots els pacients trasplantats des del 1991.

Al llarg dels anys, els equips de l’hospital especialitzats en insuficiència cardíaca avançada i trasplantament cardíac han anat ampliant l’edat dels receptors. Així, mentre que l’any 1997 els pacients de 50 anys o més eren el 66,7% del total, actualment són ja el 76%. També s’han estès les indicacions, i s’han perfeccionat les tècniques quirúrgiques. L’any 2021, l’Hospital de Bellvitge va fer per primera vegada a Catalunya un trasplantament cardíac d’un donant amb cor aturat.

Alhora, a l’Hospital de Bellvitge aquesta intensa activitat trasplantadora ha anat paral•lela i associada a la progressiva implantació de les assistències ventriculars mecàniques, tant de curta com de llarga durada, en les quals Bellvitge ha estat centre pioner i referent a tot l’Estat.

El Dr. Nicolás Manito, director de Programes de Trasplantaments de l’Hospital Universitari de Bellvitge, ressalta que els resultats dels trasplantaments de cor al nostre hospital “són equiparables als dels millors centres internacionals; el seu èxit, compartit amb els resultats també excel•lents dels trasplantaments hepàtics i renals, posiciona el nostre centre entre els més destacats en aquest tipus d’activitat”.