L’Hospital de Bellvitge rep la visita del director de l’Institut de Salut Carlos III

El doctor Cristóbal Belda ha conegut el Laboratori Core d’Anàlisi Molecular, un dispositiu fonamental per a l’aplicació de la medicina personalitzada, àmbit en el qual el clúster biomèdic de Bellvitge vol esdevenir referent.

Les institucions de referència de l’àmbit de la recerca, de la salut i del coneixement que conformen el clúster biomèdic de Bellvitge, entre elles l’Hospital Universitari de Bellvitge, es troben en ple disseny de l’Smart Health Community. Aquest és un projecte que vol potenciar i consolidar un ecosistema d’innovació en salut a través de l’impuls de la medicina personalitzada. Per tal de conèixer els punts clau i últims avenços del clúster, un grup de treball de les institucions sòcies ha acompanyat el Dr. Cristóbal Belda, director del Institut de Salut Carlos III (ISCIII), a conèixer el Laboratori Core d’Anàlisi Molecular de l’HUB, entre altres equipaments de l’ecosistema.

El nou Laboratori ubicat a l’HUB, inaugurat el novembre de 2021, impulsa la medicina genòmica, una nova disciplina biomèdica que ajusta els tractaments mèdics a les característiques genòmiques individuals de cada persona. L’equipament permet facilitar les decisions mèdiques en el tractament del càncer, la farmacogenètica, les malalties minoritàries i les anàlisis prenatals. També facilita les anàlisis en el camp de les malalties infeccioses, amb especial èmfasi en l’anàlisi del virus SARS-CoV-2 i dels pacients afectats per la Covid-19.

La presentació d’aquest equipament ha anat a càrrec de la doctora Conxi Lázaro, el doctor Matías-Guiu i la doctora Núria Llecha, acompanyats per les doctores Montserrat Figuerola, gerent de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB), i Encarna Grifell, directora de Planificació Estratègica, Avaluació i Innovació de la Gerència Territorial Metropolitana Sud. Prèviament la doctora Figuerola ha presentat el projecte de l’Smart Health Community juntament amb el doctor Gabriel Capellà, director de l’IDIBELL, en representació de tot el clúster a la seu del Consorci per a la Reforma de la Gran Via.

La comitiva que ha acompanyat la delegació de l’Institut de Salut Carlos III ha estat formada per les institucions de referència que formen part del clúster biomèdic de Bellvitge: l’Institut Català d’Oncologia (ICO), la Universitat de Barcelona-Campus Bellvitge (UB), l’Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), l’Hospital Sant Joan de Déu, els ajuntaments de L’Hospitalet i Esplugues de Llobregat, a més de l’Hospital Universitari de Bellvitge.

Què és l’Smart Health Community?

A més d’impulsar la medicina personalitzada, l’Smart Health Community impulsat pel clúster biomèdic de Bellvitge té una clara vocació de promoure una economia basada en la innovació i el coneixement en el territori metropolità.

Aquest projecte vol afavorir la localització de noves empreses a l’entorn de Bellvitge relacionades amb les tecnologies mèdiques, la biomedicina, la indústria farmacèutica i de serveis, així com la reactivació dels sistemes productius a partir de la innovació, la recerca i el desenvolupament.

Està prevista la creació de noves infraestructures i serveis a partir d’aquesta comunitat que aprofitarà els recursos tecnològics disponibles, amb l’objectiu de contribuir a la millora de la salut de la ciutadania.

L’Smart Health Community té com a pilars tranversals l’experiència i l’empoderament de la ciutadania i l’ús intel·ligent de les dades en salut. Fins al 2030, està previst que s’executin tot un seguit d’accions dirigides a fomentar l’smart care (promoció i prevenció de la salut) i l’smart medicine (medicina personalitzada i impuls del talent professional). El projecte es presentarà als fons Next Generation UE i ja compta amb el suport de la Diputació de Barcelona, que l’ha inclòs a Next Diba.