L’Hospital de Bellvitge organitza les primeres jornades sobre el programa ERAS, que millora la recuperació dels pacients després de la cirurgia

Avui i demà s’exposarà l’experiència dels sis serveis quirúrgics de l’Hospital de Bellvitge que ja apliquen el programa. A més de professionals de Bellvitge, hi intervenen també ponents dels hospitals La Fe, de València; Parc Taulí, de Sabadell i de Galdakao, de Biscaia.

Desenvolupat inicialment al nord d’Europa a la dècada dels 90, el protocol de Recuperació Millorada després de la Cirurgia, ERAS en les seves sigles angleses, inclou tot un seguit d’estratègies i mesures innovadores, avalades per l’evidència científica i que s’apliquen des del preoperatori fins al postoperatori, amb l’objectiu de reduir l’estrès del pacient, les complicacions que poden sorgir durant l’ingrés i afavorir la seva recuperació funcional, i com a conseqüència reduir el temps d’ingrés al centre.

El programa ERAS va començar a aplicar-se l’any 2018 al Servei de Cirurgia Colorectal de l’Hospital de Bellvitge (HUB). Des de llavors cinc serveis més ja han incorporat plenament el protocol ERAS a les seves intervencions quirúrgiques i fins a set més estan en procés per assolir la implantació completa en les properes setmanes. Això ha propiciat que uns 1.500 pacients hagin estat donats d’alta a l’Hospital de Bellvitge amb l’aplicació del programa ERAS.

Amb l’expertesa consolidada en aquests quatres anys, l’HUB organitza les primeres Jornades ERAS per analitzar com s’ha dut a terme la implantació en els diferents processos quirúrgics de l’hospital i a d’altres centres. En aquest sentit, José Jerez, infermer de pràctica avançada i coordinador del protocol ERAS a l’Hospital de Bellvitge, afirma que ara és el moment idoni per “compartir la nostra experiència tant amb els companys del centre, perquè puguin implementar el programa als seus respectius serveis, com amb equips d’altres hospitals per trobar noves oportunitats de col·laboració en projectes futurs relacionats amb els resultats dels programes ERAS”.

Més de 300 professionals de l’hospital participen a la trobada, que també es pot seguir en streaming. Prop d’una cinquantena de professionals intervindran avui i demà en les diferents ponències i taules de les Jornades, que seran clausurades demà divendres per Olle Ljungqvist, president de l’ERAS Society, l’organització internacional encarregada de difondre i validar l’aplicació dels protocols ERAS. A més del format presencial, les Jornades es podran seguir en directe des del canal youtube de l’HUB.

L’organització de les primeres Jornades ERAS i de l’extensió del programa als diferents serveis quirúrgics de l’HUB és responsabilitat de les Direccions d’Infermeria i de Processos i Avaluació de l’Hospital de Bellvitge, juntament amb el treball multidisciplinari de cirurgians de diferents especialitats, professionals d’infermeria, d’anestesiologia, endocrinologia, nutrició i dietètica, fisioteràpia i rehabilitació i farmàcia.