L'Hospital de Bellvitge arriba a les 500 pròtesis de penis implantades

La Unitat d'Andrologia del Servei d'Urologia de l'Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha implantat el mes de gener passat la pròtesi de penis número 500, fet que ratifica el caràcter de referència de la unitat en aquest procediment.

Les pròtesis de penis estan indicades en aquells casos de disfunció erèctil en què el tractament mèdic ha fracassat; en molts casos, quan s'ha produït un dany irreparable pel tractament amb radioteràpia o quirúrgic del càncer de pròstata, bufeta o recte. A l'Hospital de Bellvitge aquesta darrera indicació va assolir el 45% dels casos l'any 2022.

Des del primer implant l'any 1988 fins a l'actualitat, el nombre de pròtesis anuals ha anat creixent igual que la demanda, i ha arribat al record anual d'implants durant el 2022 amb 55 pròtesis implantades.

D'altra banda, l'Hospital de Bellvitge ha estat pioner a implementar el 2018 el programa de Cirurgia Major Ambulatòria (CMA) per a aquest procediment. Això suposa un augment de la comoditat i seguretat del pacient. Durant el 2022, el 82% dels procediments es va realitzar per CMA, amb un alt índex de satisfacció dels pacients.

La Dra. Begoña Etcheverry juntament amb els Drs. Andreu Alabat i Sergi Beato i la infermera de la unitat d'andrologia, Sonia Matamoros, subratllen el paper determinant de la professional d'infermeria per a la preparació i el seguiment d'aquests pacients. El valor del treball de la infermera clínica és primordial per a la prehabilitació i educació postoperatòria i és el que fa que el programa de Cirurgia Major Ambulatori a les pròtesis de penis sigui tan eficient.

A més, cal destacar que aquest programa de la Unitat d'Andrologia ha aconseguit, segons la valoració dels pacients, un índex de satisfacció elevat: un 100% recomanaria a un familiar el règim ambulatori per realitzar-se la intervenció i un 89% es mostra satisfet del seu qualitat de vida després de rebre l’implant.