La Gerència Territorial Metropolitana Sud de l’ICS llança una gran campanya per fomentar l’ús òptim dels antibiòtics

Els missatges es difonen a través dels canals de comunicació institucionals i de les farmàcies del territori, amb la col·laboració del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona

Del 18 al 24 de novembre, se celebra la Setmana Mundial per a la Conscienciació sobre l’Ús dels Antibiòtics

La Gerència Territorial Metropolitana Sud (GTMS) de l’Institut Català de la Salut ha posat en marxa la campanya comunicativa PROA, que té com a finalitat promoure l’ús òptim dels antibiòtics. La campanya, que durarà prop d’un any, se serveix de missatges complementaris per adreçar-se tant a professionals de la salut com al conjunt de la ciutadania.

Els antibiòtics han salvat milions de vides, però ja han aparegut bacteris intractables perquè s’ha fet un ús excessiu d’aquest tractament. A més, crear nous antibiòtics és un procés molt llarg i actualment se’n creen pocs. Per això convé mantenir-ne l’efectivitat emprant-los només quan cal i de la manera més convenient.

La campanya comunicativa servirà tant per conscienciar la població general de fer un ús responsable dels antibiòtics, com per a educar-la sobre usos apropiats i inapropiats. D’aquesta manera compta amb missatges com ara “Evita l’automedicació” i “Els antibiòtics no curen processos virals”. Els missatges adreçats al col·lectiu sanitari en fomenten un ús correcte, tot facilitant dades basades en l’evidència i científica i les bones pràctiques, com ara “Consulta les guies locals. Per escollir el tractament empíric òptim cal considerar l’epidemiologia local.”

Els canals interns de difusió d’aquesta campanya són les intranets, els salvapantalles d’ordinador i els televisors informatius de l’Hospital Universitari de Bellvitge, l’Hospital de Viladecans i els centres d’atenció primària de l’Àrea Metropolitana Sud de l’ICS, així com les xarxes socials d’aquestes institucions i suports publicitaris urbans.

A més, gràcies a un acord de col·laboració amb el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, per primer cop la campanya va més enllà dels dels recursos propis de la GTMS per entrar també a les farmàcies del seu entorn territorial (municipis de l’Hospitalet i el Prat de Llobregat). Concretament, els missatges de la campanya PROA es difonen també a través dels televisors de les oficines de farmàcia i de bosses per a clients de farmàcies d’aquests municipis. Aquesta nova dimensió informativa pemet fer arribar els missatges sobre l’ús responsable dels antibiòtics a moltes més persones més enllà dels usuaris i professionals de l’ICS.