La col•laboració multidisciplinària entre diferents serveis permet realitzar per primera vegada un complex procediment endoscòpic a l’HUB

Professionals dels serveis de Cirurgia Toràcica, Cirurgia general, Anestesiologia i Medicina Intensiva; de les Unitats d’Endoscòpia Digestiva, del Servei d’Aparell Digestiu, i Respiratòria, del Servei de Pneumologia, i d’Infermeria de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) han participat en l’extracció d’unes pròtesis esofàgiques per via traqueal, un complex procediment que s’ha realitzat per primera vegada a l’hospital el passat mes d’agost.

La col•laboració multidisciplinària ha estat indispensable per dur a terme el procediment, que es va activar en detectar una fístula traqueoesofàgica en una persona ingressada inicialment per a una cirurgia d’esòfag. Una broncoscòpia va permetre determinar que la fístula havia estat provocada pel desplaçament cap a la tràquea de dues pròtesis esofàgiques, provocant insuficiència respiratòria que va portar a la pacient a la UCI.

Va ser aleshores quan es va plantejar un procediment conjunt entre cirurgia toràcica, cirurgia general, anestesiòlegs, digestòlegs i pneumòlegs intervencionistes, juntament amb infermeria, per intentar retirar les pròtesis de la tràquea. Tot i que inicialment es plantejava retirar les pròtesis per via esofàgica, donat que el desplaçament les havia portat a allotjar-se molt a dins de la tràquea es va decidir finalment fer l’extracció a través de la mateixa tràquea, amb una broncoscòpia rígida, en comptes de per via digestiva.

Amb la pacient intubada amb broncoscòpia rígida que permetia excloure la fístula, es va realitzar una traqueostomia per protegir la via aèria, que van portar a terme els cirurgians toràcics. Posteriorment es van retirar les dues pròtesis esofàgiques per via respiratòria per part del pneumòlegs intervencionistes, i es va realitzar dilatació de l’esòfag a càrrec dels digestòlegs intervencionistes per col·locar una sonda nasogàstrica d’alimentació. Finalment es va substituir el tub d’intubació a través de la traqueostomia per una cànula especial, guiada també amb la broncoscòpia rígida.

La pacient no va presentar complicacions durant el procediment. Una vegada abandoni la UCI, està previst que els cirurgians generals portin a terme les intervencions necessàries per a la reconstrucció de l’esòfag.