Els trasplantaments tornen progressivament a la normalitat a Bellvitge després de la pandèmia

Un cop deixada enrere la fase més aguda de la pandèmia de Covid-19, l’Hospital Universitari de Bellvitge ha començat el retorn a la normalitat pel que fa als trasplantaments d’òrgans.

Entre el març i el maig de 2020 –el període àlgid de la Covid-19–, molts professionals de donació i trasplantament van ser reorientats cap a l’atenció a malalts amb infecció pel coronavirus SARS-CoV-2. Així i tot, es va fer un esforç per mantenir l’activitat de donació i trasplantaments per als casos urgents, de manera que durant aquest període es van aconseguir 4 donants i es van realitzar 11 trasplantaments.

Des de finals de maig, tant els equips multidisciplinaris de trasplantament de ronyó, fetge i cor com els equips de donació s’estan tornant a reorganitzar, adaptats a la nova situació. Segons destaca el nou director del Programa de Trasplantaments de Bellvitge, Dr. Nicolás Manito, “dins del restabliment de l’activitat habitual a l’hospital, els trasplantaments són una de les prioritats”. Aquest restabliment, afegeix, “es fa a diferents ritmes segons cada cas i cada tipus de trasplantament, i observant les condicions de seguretat necessàries”.

Per garantir la seguretat del procés, s’han implementat noves mesures de monitoratge i prevenció tant en el procés de donació com en la selecció i la valoració dels receptors, i s’ha assegurat un circuit lliure de Covid-19 des de l’ingrés dels receptors fins a l’alta al domicili i el posterior seguiment ambulatori.

Fins a l’inici de la pandèmia, l’activitat de donació i trasplantament a l’Hospital de Bellvitge ha estat molt intensa. L’any 2019, va ser l’hospital de Catalunya que va aconseguir més donants d’òrgans, amb un total de 66, i es va situar entre els hospitals líders a l’estat en trasplantaments de ronyó, fetge i cor (el primer d’Espanya en ronyó), amb un total de 279 intervencions.

D’altra banda, aquesta setmana l’hospital ha participat al debat organitzat de manera virtual per l’Organització Catalana de Trasplantaments amb motiu de la celebració, el 3 de juny, del Dia del Donant d’Òrgans i Teixits. La trobada, dedicada a La donació en temps de Covid, s’ha fet de manera virtual i ha tingut entre els seus participants el nefròleg Oriol Bestard, cap de l’equip de trasplantament renal de Bellvitge.