El Servei de Nefrologia impulsa la digitalització de la diàlisi a casa per millorar l’atenció i l’empoderament dels pacients

El Servei de Nefrologia treballa en un projecte per potenciar la prevenció, la detecció i el tractament de les malalties renals cròniques

Avui se celebra el Dia Mundial del Ronyó sota el lema “Salut Renal per a tothom. Tanquem, la bretxa del coneixement, per una millor atenció de la malaltia renal”.

La Unitat de Diàlisi del Servei de Nefrologia de l’Hospital de Bellvitge (HUB) desenvolupa un projecte per millorar la prevenció i la detecció de la malaltia renal crònica i el posterior tractament renal substitutiu (TRS) adequat per a cada persona, a partir de les possibilitats de telemonitoratge i contacte amb els equips mèdics que ofereixen les tecnologies digitals. Prop de 20 pacients de malalties renals cròniques avançades del Programa de Diàlisi de l’HUB realitzen ja les sessions d’hemodialisi al seu domicili i d’altres 70 de dialisi peritoneal també les porten a terme a casa seva.

El projecte planteja la integració i coordinació en una plataforma digital comuna de tots els esglaons assistencials de l’atenció al pacient renal crònic, des de l’atenció primària, clau per identificar els pacients de risc que es poden beneficiar d’accions de prevenció i tractament, fins a l’elecció del tractament renal substitutori (diàlisi peritoneal, hemodiàlisi o trasplantament) i l’assistència remota de pacients amb tractament domiciliari, coordinada entre els professionals de l’HUB i dels CAP.

“Aquest projecte transformador ens pot ajudar a reduir el nombre de pacients amb necessitat de TRS, incrementar el trasplantament de donant viu prediàlisi i afegir més pacients a les tècniques domicliàries, que són més sostenibles i aporten millor qualitat de vida i empoderament als pacients”, segons explica la Dra. Inés Rama, responsable del Programa de Diàlisi de l’HUB.

La malaltia renal crònica afecta un 15% de la població i fins a un 35% de les persones de más de 70 anys, amb una corba ascendent ja des de fa uns anys. Aquests percentatges fan palés el pes d’aquesta patologia, que compta amb el trasplantament i al diàlisi com a únics tractaments. A Catalunya el nivell de trasplantaments renals se sitùa entre els més elevants del món, de fet l’HUB és l’hospital que més en va realitzar a tot l’Estat l’any passat, un total de 193. Toi i això, hi ha molt marge de millora en la utilització de tècniques de diàlisi domiciliària. “A Catalunya només un 4% dels pacients prevalents en TRS fan diàlisi domiciliària, que és més sostenible i empodera al pacient en el tractament de la seva malaltia, un aspecte fonamental en les patologies cròniques” afirma la Dra. Rama.

El Servei de Nefrologia de Bellvitge porta a terme cada any unes 12.000 sessions anuals d’hemodiàlisi, entre pacients hospitalitzats i crònics amb caràcter ambulatori. Al mes d’abril de 2021 la Unitat de Diàlisi va traslladar la seva activitat a unes noves instal•lacions a l’HUB, que han modernitzat i duplicat la capacitat de les dependències de què l’hospital disposava fins ara. Amb les noves instal•lacions, la Unitat de Diàlisi del Servei de Nefrologia de l’HUB disposa de 20 punts per a hemodiàlisi de pacients crònics, 4 punts d’hemodiàlisi per a pacients aïllats (incloent una habitació amb pressió negativa), i 6 punts d’hemodiàlisi per a pacients en hospitalització convencional. Així mateix, duplica la capacitat de l’àrea d’implementació de tècniques domiciliàries (diàlisi peritoneal i hemodiàlisi domiciliària) i amplia i renova l’àrea per a nefrologia intervencionista, on es porten a terme les biòpsies renals i la col·locació de catèters.

Segons afirma el Dr. Josep M. Cruzado, cap del Servei de Nefrologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge, “continuarem treballant perquè el trasplantament abans de diàlisi, principalment el de donant viu, i la diàlisi domiciliària siguin, sempre que sigui possible, les primeres opcions de TRS, perquè tenim l’evidència pels estudis fets que ofereixen els millors resultats per als pacients i pel sistema sanitari”.

En aquest enllaç podeu veure la pàgina oficial del Dia Mundial del Ronyó 2022