El Grup Impulsor d’Experiència Pacient de l’Àrea Metropolitana Sud de l’ICS es forma per introduir la veu del pacient al territori

-

La Gerència Territorial Metropolitana Sud de l’ICS està impulsant el desenvolupament i la implementació de l’Experiència Pacient a tota l’organització amb un abast territorial. Per aquest motiu, 25 professionals s’han format en les eines metodològiques necessàries per al seu desplegament. 

Quin impacte té incorporar l’experiència del pacient a una organització de serveis de salut? Per una banda, ajuda a millorar la qualitat assistencial i, per l’altra, ajuda a millorar la percepció de salut i el grau de satisfacció de la persona, podent influir en els resultats clínics obtinguts. Cada cop es parla més de l’experiència del pacient com a tercer pilar de la qualitat, afegint-lo a la seguretat i a l’efectivitat. L’atenció sanitària ha d’incrementar el valor, i això cal fer-ho des de la perspectiva de qui rep el servei. 

En el marc d’aquest canvi de paradigma, 25 persones que ocupen llocs clau (personal assistencial, Atenció a la Ciutadania, Qualitat, Gestió per processos i Comunicació) als dispositius de la Gerència Territorial Metropolitana Sud (Hospital Universitari de Bellvitge, Hospital de Viladecans i Atenció Primària Metropolitana Sud), formen part del Grup Impulsor d’Experiència Pacient d’aquesta Gerència Territorial de l’ICS. Junt amb els directius i caps intermedis vinculats amb l’estratègia, aquest grup serà agent i motor del canvi per estendre la cultura de l’Experiència Pacient a tota l’organització sanitària. 

Per aconseguir-ho, el Grup Impulsor s’ha format per conèixer i consensuar les metodologies més rellevants d’Experiència Pacient. Aquest aprenentatge pràctic d’eines farà possible la creació de nous projectes enfocats a recollir i millorar l’experiència de pacients i familiars, així com generar cultura de participació ciutadana que reverteixi en el sistema públic de salut. De fet, la participació activa de pacients i familiars en el seu procés assistencial promou l’autocura i l’apoderament.

En les darreres sessions de formació, el Grup Impulsor s’ha distribuït en tres grups de treball multidisciplinars que han abordat un cas real en el procés assistencial d’Insuficiència Cardíaca. Cada equip ha treballat de forma multidisciplinar i en xarxa –el primer, format per professionals de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i Atenció Primària (AP); el segon, format per professionals de l’Hospital de Viladecans (HV) i AP; i el tercer, només d’AP- i han incorporat el punt de vista de 18 pacients d’insuficiència cardíaca com a element de millora i creació de nous projectes i prototips. 

Propers passos en Experiència Pacient a la GTMS 

 “La implementació de l’Experiència Pacient a l’Àrea Metropolitana Sud de l’ICS s’orienta a la millora dels processos transversals d’atenció amb equips multidisciplinars de dimensió territorial, amb l’objectiu d’incorporar altres agents de salut comunitària”, ha explicat Silvia Millat, cap de la Unitat d’Atenció a la Ciutadania i Participació de l’HUB i responsable del projecte Experiència Pacient a nivell territorial de la GTMS. 

Els projectes d’innovació  i de millora contínua dels processos assistencials de la Gerència Territorial Metropolitana Sud ja inclouen l’Experiència Pacient com a element essencial en el seu disseny, per tal d’adaptar-se a les necessitats de les persones. Però a partir d’ara, aquesta metodologia s’incorporarà de manera sistemàtica a tots els projectes que es plantegin desenvolupar a l’organització sanitària integral que impactin en la vivència de les persones, siguin pacients, familiars o professionals.  

Un exemple d’aquests projectes és el nou Centre d’Alta Precisió Diagnòstica, que s’ubicarà a l’Hospital Universitari de Bellvitge, i que pren com a eix vertebrador l’Experiència Pacient per millorar l’efectivitat de l’atenció. En aquest cas, l’equip de l’HUB està treballant en un projecte d’Experiència Pacient (adult i infants) que inclou, entre d’altres aspectes, la participació de les persones usuàries en el disseny de l’espai que acollirà el centre, així com el desplegament del model d’atenció per a l’articulació de sistemes de seguiment i avaluació.

De què parlem quan ens referim a Experiència Pacient?

L'experiència del pacient consisteix a escoltar les necessitats profundes dels pacients i transformar juntament amb ells el context sanitari per assolir resultats en salut i benestar que es puguin mesurar científicament mitjançant PROMS (Resultats Reportats pel Pacient, de l’anglès “Patient-Reported Outcome Measure”) i PREMS (Experiència Reportada pel Pacient, de l’anglès “Patient Reported Experience”). 

Aquestes millores comprenen des de protocols, o programes de suport emocional fins a programes d'apoderament, autogestió de la malaltia, decisions compartides o tecnologies sanitàries.