El grup de cirurgia pancreàtica de Bellvitge publica el segon estudi randomitzat en tres anys per investigar el buidament gàstric retardat postoperatori

Des de fa més de 10 anys, el grup de cirurgia pancreàtica de l’HUB investiga les causes de complicacions d'aquesta cirurgia i la forma de minimitzar-les. El buidament gàstric retardat (BGR) és la complicació més freqüent després d'una ressecció del cap pancreàtic, afectant aproximadament un 40% de malalts, i implicant l’allargament de l’estada hospitalària postoperatòria de forma considerable.

En aquest sentit, l’any 2019 el grup va publicar un assaig controlat aleatoritzat a la revista British Journal of Surgery comparant dues opcions tècniques en relació amb el buidament gàstric retardat.

En aquest darrer treball, aquest grup acaba de publicar a la revista Langenbeck’s Archives of Surgery un segon assaig controlat aleatoritzat, iniciat el 2003, on es demostra que la cirurgia òptima per minimitzar el BGR és la duodenopancreatectomia cefàlica-Whipple (ressecant l’antre gàstric). L’estudi s’ha publicat amb el recolzament de la Unitat de Suport a la Recerca de l’Hospital Universitari de Bellvitge.

Actualment, el grup segueix investigant en el BGR postoperatori, incorporant el protocol ERAS en el maneig dels malalts sotmesos a aquesta operació, aportant innovacions tècniques com la cirurgia mínimament invasiva, i seguint investigant en els factors de risc de BGR.

Val a dir que una de les principals causes per les quals es realitza aquesta operació és el càncer de pàncrees. Actualment, el càncer de pàncrees representa un baix percentatge de tumors diagnosticats, però la seva freqüència va en augment i la seva supervivencia és baixa. El tractament d’elecció és la ressecció quirúrgica. Es calcula que, l’any 2030, serà la segona causa de mort per càncer, motiu pel qual l’Organització Mundial de la Salut ha fet una crida específica a la sensibilització pel que fa a aquesta malaltia.

L’Hospital Universitari de Bellvitge acumula una llarga tradició de tractament del càncer pancreàtic. Des de l’any 1996, té en funcionament una unitat especialitzada en cirurgia pancreàtica, i és un dels centres de l’Estat amb més experiència i prestigi en aquest àmbit. Des de fa més de deu anys, el maneig d’aquests malalts es consensua en el marc del Comité de Càncer de Pàncrees, on es fa la valoració multidisciplinària dels pacients.