Dr. Nicolás Manito, una trajectòria de 34 anys essencial per entendre la vitalitat dels trasplantaments i la donació d’òrgans i teixits a l’Hospital de Bellvitge

El Dr. Nicolás Manito, fins ara director del Programa de Trasplantament de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB), ha rebut avui un càlid reconeixement en el dia de la seva jubilació al centre, acompanyat de companys i pacients.

En una breu introducció a l’acte, diferents professionals han destacat algun tret i algun agraïment concret envers el Dr. Manito. El seu inconformisme com a motor de canvis positius, per al Dr. Javier Tapia, subdirector del Procés Ambulatori de l’HUB o el reconeixement com a mentor, mirall i amic; que han subratllat els Drs. Josep Comin, cap del Servei de Cardiologia; Gabriel Moreno, coordinador de Trasplantaments i José González Costello, del Servei de Cardiologia.

Posteriorment, ha intervingut el Dr. Albert Miralles, cap del Servei de Cirurgia Cardíaca de l’HUB, qui ha repassat la cronologia del trasplantament cardíac a l’hospital, des de la primera intervenció realitzada l’any 1991, passant per la creació del Programa de Trasplantament Cardíac en 2008, fins avui, en que l’Hospital de Bellvitge és un veritable referent nacional i internacional en aquest àmbit, havent realitzat prop de 550 intervencions.

El Dr. Salvador Gil-Vernet, predecessor del Dr. Manito en la direcció de Trasplantaments de l’HUB, ha plantejat la necessitat d’evolucionar un model que s’ha mostrat exitós per fer-lo més transversal pel que fa als procediments, la immunosupressió, el sistemes d’informació o el rol vital de la infermeria, entre d’altres aspectes En qualsevol cas, ha conclòs, adreçant-se al Dr. Manito, “hem complert l’encàrrec i tenim un dels millors programes de trasplantament de l’Estat”.

De la seva banda, Magda Nebot, infermera que va treballar en la Unitat d’Insuficiència Cardíaca fins a la seva jubilació, ha posat en valor el rol fonamental i cada vegada més rellevant de la infermeria, destacant que “qui ha donat més valor a la infermera en la insuficiència cardíaca ha estat el Dr. Manito, fins i tot abans d’entrar en funcionament el Programa de Trasplantament Cardíac”.

Rosa Pàmies, trasplantada de cor a l’Hospital de Bellvitge fa tres dècades i presidenta de l’associació de pacients Cors Nous, ha tancat les intervencions recordant el suport que el Dr. Manito ha donat a l’associació Cors Nous, fins i tot impulsant la seva creació l’any 1994, “sempre amb moltes ganes de solucionar problemes, amb una atenció especial pels pacients, dedicant-los el temps que necessiten”.

El Dr. Nicolás Manito ha tancat l’acte recordant breument els seus inicis com a metge a l’Hospital de Mataró, “on vaig aprendre a ser un metge humà”; el seu pas posterior com a resident a l’Hospital de Sant Pau, on ha recordat emocionat la seva relació amb el Dr. Josep Roca, i finalment, l’arribada a l’Hospital de Bellvitge l’any 1989, “on he passat anys meravellosos, amb moments més durs que s’han superat amb resiliència”. Deixa l’HUB, ha assegurat, satisfet de veure un equip fantàstic i amb el convenciment que “estem en el millor hospital del món”.

Vegeu les fotografies de l’acte