Destacada participació de Bellvitge en un assaig europeu de teràpia amb oxigen per a l'ictus

La unitat de neurovascular de l'Hospital Universitari de Bellvitge participa de manera destacada en un estudi randomitzat internacional (PROOF trial) que utilitza l'oxigen a alt flux (hiperoxigenació normobàrica a 40 l/m) com a tractament neuroprotector de la isquèmia cerebral al costat d'un tractament de reperfusió en la fase hiperaguda de l'ictus.

Bellvitge el centre d'Espanya amb un reclutament més alt de pacients en aquest assaig clínic, i un dels que, globalment, hi han incorporat més participants al costat de centres d'Alemanya, França i Bèlgica.

Avenços com ara l'activació del codi ictus, l'ús de tractaments de reperfusió (trombòlisi i trombectomia) o les cures especialitzades a les unitat d'ictus han aconseguit millorar radicalment el pronòstic dels pacients que pateixen aquesta malaltia.

En una patologia com l'ictus, en què el temps és fonamental, és important aconseguir mantenir viable el major temps possible el teixit isquèmic per tal que no acabi en un dany irreversible o necrosi. El principal tractament de l'ictus isquèmic és la recanalització del vas obturat mitjançant cateterisme o fàrmacs fibrinolítics, però una estratègia complementària és aconseguir que diferents molècules puguin mantenir viable aquest teixit el major temps possible mentre no s'aconsegueix la recanalització vascular, per tal de permetre una millor recuperació clínica.

Estan essent provades diferents molècules neuroprotectores que poden prolongar aquesta viabilitat del teixit, però es creu un tractament ja conegut i segur com és l'oxigen també pot aportar un benefici augmentant la resistència del teixit cerebral a la isquèmia.

En cas que els resultats siguin positius, l'àmplia disponibilitat de l'oxigen a alt flux en diferents sistemes d'emergències i serveis d'Urgències, la senzillesa i immediatesa de la seva administració i els escassos efectes adversos podrien fer d'aquesta teràpia un important avenç en l'atenció del pacient amb ictus.