Comença a funcionar el nou espai polivalent de l’Hospital de Bellvitge per a urgències i hospitalització per Covid-19

Aquest dilluns ha obert les portes el nou espai polivalent de l’Hospital de Bellvitge, construït en un temps rècord de 3 mesos i 19 dies, amb el qual el centre guanya 64 nous llits convencionals i 48 punts d’atenció d’urgències de Covid-19. En total, l’Hospital de Bellvitge disposa ara de 809 llits d’hospitalització convencional i 90 llits de crítics.

El nou espai ha estat visitat aquesta tarda pel vicepresident del Govern, Pere Aragonès, i la consellera de Salut, Alba Vergés. Segons ha assegurat Aragonès, aquest espai reforça “notablement” un hospital que dona servei a més de 2 milions de catalans i “s’emmarca en l’aposta que des del Govern estem fent per la millora del sistema de salut públic de Catalunya, després d’anys d’austeritat”.

El vicepresident ha volgut posar en valor la tasca que duen a terme els treballadors sanitaris i la bona salut del sistema, que ha qualificat d’“únic, envejable, format per uns professionals increïbles que ho donen tot perquè visquem més i millor”. “Un tresor que tenim com a societat”, ha remarcat.

Per la seva part, la consellera de Salut, Alba Vergés, ha explicat que en aquest nou espai hi treballaran més de 200 professionals i ha subratllat que és “una millora en l’atenció als pacients i també suposa més comoditat per treballar pels professionals”.

En la seva intervenció, el director del Servei Català de la Salut, Adrià Comella, ha explicat que a l’Hospital de Bellvitge s’ha fet una doble actuació, “d’una banda la construcció del nou espai que dotarà de més capacitat al centre i, de l’altra, la millora i ampliació de l’Àrea del malalt crític del propi Hospital de Bellvitge”.

Per la seva part, la directora gerent de l’Hospital de Bellvitge, Montserrat Figuerola, ha assenyalat els avantatges que suposa pel territori i per l’Hospital de Bellvitge el nou espai ”d’una banda incrementem la seguretat dels pacients i dels professionals, s’adapta a les necessitats del territori i finalment està molt ben connectat amb l’Hospital a través d’una passarel·la que permet el fàcil accés a la sala de crítics”. Figuerola també ha explicat que “no es tracta d’un edifici efímer i està destinat a perdurar”.

Un equipament de 4.500 metres quadrats

L’ampliació està situada a la zona nord-oest del recinte hospitalari de Bellvitge, davant de l’Antiga Escola d’Infermeria i molt a prop de l’edifici d’Urgències de l’Hospital. Disposa de cinc plantes i una superfície total de 4.500 metres quadrats. La planta baixa i la primera es destinen a l’atenció i el seguiment de les urgències respiratòries i de pacients amb sospita de Covid-19, i les plantes 2 i 3 acullen cadascuna 32 llits d’hospitalització convencional per Covid-19.

L’edifici disposa d’un pont de connexió que comunica aquest nou espai amb la resta d’edificis de l’Hospital, per tal de facilitar el trasllat dels pacients i la mobilitat dels professionals. Aquesta connexió el posa en contacte directament amb l’UCI de l’Hospital recentment ampliada. Entre els passats mesos de setembre i octubre es va completar el projecte de l’Hospital per ampliar els llits de l’Àrea del Malalt Crític amb 32 places de nova creació i totes en instal·lacions noves ubicades a l’edifici tecnoquirúrgic. Aquesta ampliació ha permès que l’UCI actualment compti amb un total de 90 llits de crítics.

El nou espai està dotat de sales d'espera per a familiars i pacients diferenciades entre pacients sospitosos i pacients COVID confirmats, amb un aparell de radiologia propi, i sales de consultes de visita ràpida, així com 48 boxs dividits en dues plantes per als pacients que requereixen més proves o estan pendents d’evolució.

Aquest nou equipament suposa, també, l'alliberament d'espais a l'edifici principal que facilitarà que els pacients de l'Hospital de Dia puguin abandonar les dependències que han ocupat provisionalment a l’antiga zona de quiròfans i tornar a la seva ubicació habitual.

El nou edifici és un dels cinc nous dispositius assistencials que el Servei Català de la Salut ha promogut per tal de millorar la resposta a la pandèmia del sistema sanitari integral d’utilització pública de Catalunya (SISCAT). Més enllà de l’actual moment de pandèmia, la llarga vida útil de l’edifici –de construcció convencional, amb estructura prefabricada de formigó– permetrà consolidar-lo en el futur com una infraestructura més de l’Hospital Universitari de Bellvitge i dedicar-lo a altres usos.