“Avui sabem molt més de les malalties neurològiques que fa vint anys”

Un debat exclusiu per als membres de la comunitat ICSarts va abordar el passat 19 d’octubre algunes de les incògnites del cervell i la neurologia en el marc de l’exposició Cervell(s) del CCCB. Al debat hi van participar tres professionals de l’ICS, un dels quals va ser el Dr. Antoni Martínez Yélamos, cap del Servei de Neurologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB).

La taula l’han completat Antoni Rodríguez-Fornells, professor de recerca ICREA a l'Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL); Eduardo Vara, pediatre del CAP Pare Claret de Barcelona i autor del llibre Érase una vez tu cerebro, i la Dra. Sònia Abilleira, directora Assistencial d’Hospitals de l’ICS i neuròloga, que va actuar com a moderadora S’hi van tractar temes com l’impacte de les neurociències en la vida diària a través de mostres com ara els somnis o la imaginació, i es va fer un repàs dels darrers avenços en aquest camp.

En aquest línia, el Dr. Martínez Yélamos ha destacat l’avenç en el coneixement de les patologies neurològiques, com ara l’alzhèimer, “en sabem moltes més coses que fa 20 anys”, per exemple que es localitza en el cervell, tot i que encara no s’hagi trobat una cura. El Dr. Martínez Yélamos també va subratllar que una de les mostres de la superioritat del cervell humà és que fins i tot quan es pateix una malaltia degenerativa com l’Alzheimer, “l’autoconsciència del malalt, és l’última cosa que es perd”.

També, en aquesta línia, Antoni Rodríguez-Fornells, sobre la neurociència cognitiva, va afegir que “el nostre cervell té un mitjà de representació únic, la capacitat d'estructurar informació és el que ens fa diferents de la resta d'animals.”

Al seu torn, i des de l’àmbit de la pediatria, Eduardo Vara, pediatre del CAP Pare Claret, va parlar sobre la necessitat d’integrar estudis de diagnòstic precoç de trastorns i fer-los servir a nivell assistencial, ja que se sap que “l'índex de contaminació ambiental perjudica el desenvolupament del cervell fins i tot abans de néixer.”

La Dra. Abilleira també va voler donar el seu punt de vista afirmant que, efectivament, “un cervell enriquit culturalment és més poderós i més resistent al deteriorament cognitiu”.

L’exposició Cervell (s), que es pot veure al CCCB fins al dia 11 de desembre d’aquest any, s’endinsa tant en l’anatomia del cervell com en tot allò que aquest genera: la consciència, el pensament abstracte, el llenguatge, la imaginació, els somnis i la memòria. La mostra també indaga en altres ments més enllà de la humana: les intel·ligències artificials, animals i col·lectives, i les d’organismes sense cervell.

Vegeu aquí un vídeo amb un resum del debat