Sobre trasplantaments i ictus, l’HUB continua fent divulgació pel territori

El cicle de xerrades divulgatives que durant tot l’any han realitzat professionals de l’Hospital de Bellvitge (HUB) a l’Hospitalet i El Prat s’aproxima al seu final, coincidint amb la cloenda de l’any de celebració del 50e aniversari de l’hospital. El passats dies 2 i 3 de novembre el protagonisme s’ha centrat en els trasplantaments (Hospitalet) i l’ictus (El Prat).

El Dr. Nicolás Manito, director del Programa de Trasplantaments de l’HUB, ha parlar de com i quan podem canviar els òrgans malalts dels nostre cos al Centre Cultural Bellvitge-Gornal de l’Hospitalet dins el cicle de xerrades que l’hospital ha dut a terme durant tot l’any amb la col·laboració de l’Ajuntament de l’Hospitalet.

El Dr. Manito ha repassat tots els elements del procés de donació d’òrgans i trasplantaments a Catalunya i l’Estat, destacant que “hem d’estar molt orgullosos d’un model que es basa en la solidaritat i l’equitat i que és una referència a nivell mundial”. Els més de 2.000 donants anuals d’òrgans i teixits anuals a tot l’Estat “són una xifra increïble”, ha subratllat el Dr. Manito que ha posar en valor l’expertesa dels professionals i la generositat dels donants i les seves famílies com a base d’un sistema que troba en l’activitat de donació i trasplantaments de l’HUB un dels seus millor exemples.

En el decurs de la xerrada i el participatiu torn de preguntes que es va obrir a continuació, el Dr. Manito ha repassat les qüestions més rellevants al voltant de la donació i els trasplantaments, com ara el creixent protagonisme de les donacions en asistòlia controlada; el rol fonamental de les assistències circulatòries mecàniques; els efectes de la immunosupressió dels pacients; els xenotrasplantaments o els índexs d’acceptació de les famílies en les entrevistes per a la donació d’algun familiar. En aquest sentit, ha remarcat que una part significativa de les negatives dels familiars es produeixen pel desconeixement sobre la voluntat o no de donar del familiar, “per això recomanem que tothom verbalitzi en l’àmbit familiar que vol ser donant”, segons va concloure el director del Programa de Trasplantaments de l’HUB.

La xerrada ha estat introduïda per Jesús Husillos, tinent d’alcalde d’Equitat, Drets Socials i Recursos Humans de l’Ajuntament de l’Hospitalet, i ha comptat amb la presència de pacients trasplantats i membres de diverses organitzacions de pacients, com ara Rosa Pàmies, de l’associació de trasplantats cardíacs Corsnous, i Pere Puig, de l’Associació de Malalts i Trasplantats Hepàtics de Catalunya.

Un auditori ple a vessar al Prat per escoltar el Dr. Cardona

Gairebé un centenar de persones ha aplegat la xerrada sobre prevenció de l’ictus organitzada al Centre Cívic Palmira Domènech aquest 3 de novembre en el marc de la programació de l’Aula Salut del Prat de Llobregat. El regidor de Salut del Prat, Gabriel Soriano, n’ha fet la presentació.

“Davant qualsevol sospita d’ictus, truqueu al 112 i descriviu els símptomes”, ha insistit el Dr. Pere Cardona, director de la Unitat d’Ictus de l’Hospital de Bellvitge. “Temps és cervell: quan patim un ictus, cada minut es perden dos milions de neurones”, ha puntualitzat el neuròleg.

“L’ictus té lloc en el 90% dels casos perquè s’embussa una artèria i, en el 10% restant, perquè es trenca i es produeix una hemorràgia. Això té lloc per l’envelliment d’aquestes artèries”, segons el Dr. Cardona. Abstenir-se de l’ús del tabac, reduir el consum d’alcohol, de sal i de greixos saturats, i fer un mínim de 30 minuts d’exercici físic al dia són les recomanacions del neuròleg per a la prevenció de l’accident cardiovascular.

Després de la seva ponència divulgativa, el Dr. Cardona ha atès els dubtes de la ciutadania, molt participativa durant tota la sessió.