L’evolució de les cures infermeres, protagonista d’una nova xerrada de divulgació de l’HUB a l’Hospitalet

L'evolució i l'estat actual de les cures infermeres han centrat la xerrada de Marta Tapia i Jordi Adamuz, professionals d'infermeria de l'Hospital de Bellvitge, al Casal de la Gent Gran de Provençana de l'Hospitalet.

La conferència forma part del cicle de xerrades de divulgació científica que l'HUB ha organitzat durant tot aquest any a l'Hospitalet i el Prat de Llobregat per celebrar el seu 50è aniversari.

En la seva intervenció, Marta Tapia ha explicat l'evolució del paper de la infermeria en el temps, remuntant-se a la britànica Florence Nightingale, coneguda com la fundadora de la infermeria moderna.

"La figura de Nightingale ha inspirat les infermeres actuals, que fan assistència, recerca, docència i gestió, coordinen equips en els trasplantaments, tenen un paper rellevant en la reducció dels temps d'ingrés gràcies al seguiment abans i després de les cirurgies, coordinen els diferents nivells assistencials i, a més, eduquen en salut", segons Tapia. Un exemple del valor infermer és precisament el Programa ARES, que té com a objectiu millorar el procés de prestació de cures, tal com ha detallat la infermera de l'HUB.

Per la seva part, Jordi Adamuz ha profunditzat en les connexions de la recerca infermera i la docència universitària i el seu impacte en la infermeria assistencial. Un exemple és el sistema VIDA, impulsat pel grup de recerca infermera de l'HUB i l'IDIBELL per avaluar l'impacte de les cures durant la pandèmia: "ens ha permès constatar una reducció de la mortalitat de l'11%", ha exemplificat Adamuz.

Actualment, a l'HUB hi ha 38 projectes de recerca liderats per infermeres, 9 doctorades i 15 professionals més que estan en procés de ser-ho.

"La professió de infermera té un gran futur al davant", ha destacat el tinent d'Alcaldia de l'Àrea d'Equitat, Drets Socials i Recursos Humans de l'Ajuntament de l'Hospitalet, Jesús Husillos, en representació del consistori. Husillos ha aprofitat l'avinentesa per agrair novament als professionals sanitaris de l'HUB la seva tasca en pro de la ciutadania.