El cor i l’ictus, protagonistes de dues noves conferències divulgatives de l’HUB al Prat i l’Hospitalet

El cicle de conferències divulgatives de salut que l’Hospital de Bellvitge (HUB) està duent a terme amb motiu de la celebració del 50è aniversari ha tingut dues noves sessions aquesta setmana, amb les xerrades sobre les 10 maneres de cuidar el cor (11 de maig) al Prat, i la prevenció i el tractament de l’ictus a l’Hospitalet (12 de maig). Les dues sessions, amb una gran resposta ciutadana, van ser a més molt participatives.

El Dr. Josep Comín, cap del Servei de Cardiologia de l’HUB, va captivar des del primer moment al públic que va omplir la sala del Centre Cívic Jardins de la Pau del Prat amb una dada impactant: la suma de totes les venes, artèries i capil·lars d’una persona arribaria als 97.000 km, suficient per donar dues voltes senceres al globus terraqüi.

Amb una gran capacitat divulgadora, el Dr. Comín va explicar el funcionament del sistema circulatori, com funciona el Servei de Cardiologia a l’HUB, els símptomes d’infart i la importància de comptar amb aparells de reanimació cardiovascular en espais públics.

La part central de la xerrada la va dedicar al decàleg de mesures preventives per cuidar el cor, molt semblants a les del càncer, que inclouen el control de la pressió arterial (fonamental); l’activitat física (moderada, baixa dràsticament el colesterol i té efecte antiinflamatori); una dieta saludable; perdre pes (l’obesitat provoca inflamació); deixar de fumar; cos i boca ben netes; dormir bé; reduir l’estrès i “cuidar el que estimes” (suport i educació familiar).

Podeu escoltar aquí l'entrevista amb el Dr. Comín a Ràdio El Prat amb motiu de la conferència

La prevenció i l’abordatge de l’ictus, a l’Hospitalet

El Dr. Pere Cardona, director de la Unitat d'Ictus i del Programa Neurovascular de l’HUB, va explicar a la biblioteca Josep Janés tot allò que cal saber sobre l’ictus, i amb la col·laboració dels assistents va anar fent una relació dels factors de risc associats a l’ictus i quines poden ser les maneres d’evitar el risc de patir-lo. Amb la frase “el temps és cervell” va posar en valor la importància d’atendre el pacient que acaba de patir un ictus el més aviat possible per aconseguir la màxima recuperació posterior. Va afegir però que, gràcies als avenços en els darrers anys, actualment es poden oferir solucions a persones que abans tenien poques opcions terapèutiques.

Va explicar què és el codi ictus, el protocol d’actuació urgent que s’activa per donar una atenció immediata i adequada als pacients amb sospita d'ictus. També com des de l’Hospital de Bellvitge es dona suport de manera telemàtica a hospitals comarcals que no disposen de neuròleg 24 hores. S’aconsegueix així que tothom tingui accés a la millor assistència possible, optimitzant els recursos disponibles.

En el marc del 50 aniversari de l'HUB, s'ha organitzat un cicle de conferències divulgatives sobre diversos temes de salut amb la col·laboració dels ajuntaments de l'Hospitalet de Llobregat i del Prat de Llobregat. El cicle es va posar en marxa el passat mes de gener, es perllongarà fins al novembre d’aquest any i inclou un total de 9 conferències.

Vegeu el calendari amb totes les conferències.