L’Hospital de Bellvitge col•laborarà amb el programa d•HEALTH Barcelona per formar emprenedors en salut

Un equip d’estudiants identificarà en l’hospital necessitats no resoltes que puguin convertir-se en oportunitats de negoci o àrees de millora.
El 95% dels participants troba feina al sector salut en acabar el programa i un de cada tres funda el seu propi projecte empresarial

El proper mes de gener arrenca la 7a edició de Design Health Barcelona (d·HEALTH Barcelona), el programa impulsat per Biocat per formar futurs emprenedors i innovadors en el sector salut. Seguint la metodologia del biodisseny de la Universitat d’Stanford (EEUU), els participants de d·HEALTH Barcelona viuen dos mesos d’immersió clínica en un gran hospital per detectar in situ necessitats clíniques reals no resoltes susceptibles de convertir-se en nous productes o serveis.

Al llarg del programa els participants experimenten un cicle complet d'innovació, des de la identificació de la idea de negoci fins al disseny i prototipatge d'una solució viable i la recerca de finançament. Els estudiants treballen en equips multidisciplinars formats per graduats i doctors en ciències de la vida, enginyeria, disseny, i economia i empresa.

Com a novetat de l’edició 2020, un equip de d·HEALTH Barcelona farà per primer cop una immersió clínica de vuit setmanes a l’Hospital Universitari de Bellvitge. Durant la seva estada a l’hospital, els alumnes observaran i parlaran amb els facultatius i pacients per identificar-hi necessitats clíniques no satisfetes i escolliran una d’elles per desenvolupar un projecte de negoci. A més, els alumnes lliuraran a l’hospital un informe amb les potencials àrees de millora detectades.

Segons afirma la Dra. Encarna Grifell, directora d’Estratègia i Innovació de l’Hospital Universitari de Bellvitge, “per a nosaltres la innovació constitueix una palanca estratègica fonamental per transformar la realitat i orientar les accions de millora a les necessitats no cobertes d’una atenció que volem que sigui excel·lent. Per tot això, el programa d·HEALTH Barcelona representa per a nosaltres, però sobretot per a la ciutadania usuària dels nostres serveis, una oportunitat immillorable de identificar necessitats susceptibles de ser resoltes a través de la creativitat, la innovació i la voluntat d’emprenedoria”.

En aquesta línia afegeix que “estem molt contents de rebre a l’Hospital de Bellvitge l’equip de professionals del programa d•HEALTH Barcelona i de treballar conjuntament amb ells per tal d’intentar resoldre problemes assistencials i de millorar l’experiència del pacient amb solucions innovadores i que, alhora, els aporti una oportunitat de portar a terme un projecte de negoci”.

D’aquesta manera, l’Hospital de Bellvitge se suma al grup d’hospitals col·laboradors del programa d·HEALTH Barcelona, que inclou també l’Hospital Clínic, l’Hospital Sant Joan de Déu, l'Institut Guttmann, el Vall d’Hebron Barcelona Hospital Campus i l’Hospital Germans Trias i Pujol.

De l’hospital al producte

En les sis primeres edicions de d·HEALTH Barcelona, els participants que han passat pel programa han identificat 5.970 necessitats clíniques no resoltes de les quals el 65% són susceptibles de convertir-se directament en oportunitats de negoci, un 5% necessitats associades a descobriments científics i un 30% oportunitats de millora que poden implementar els propis hospitals.
Al llarg dels sis anys de d•HEALTH Barcelona han passat pel programa 62 alumnes de diferents disciplines: el 95% han trobat feina en el sector salut i el 30% té el seu propi projecte empresarial. Algunes startups que han sorgit arran de necessitats detectades pels alumnes durant el programa són MOWOOT, Loop Dx i I-Ophthalmology.

d·HEALTH Barcelona forma part del programa Innovation Fellowships de la iniciativa europea EIT Health, el que permet als alumnes fer mobilitat internacional amb altres programes i formar part de la xarxa europea EIT Alumni un cop finalitzat el programa.