Innovation for value analitza l'ús del 'big data' i el nou poder que les dades atorguen als pacients

La jornada sobre innovació sanitària "Innovation for value", celebrada el passat 8 de novembre a Barcelona, ​​ha analitzat les oportunitats que ofereixen els avenços tecnològics en l'àmbit de la salut.

La conferència organitzada per l'Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i la Plataforma d'Innovació en Tecnologies Mèdiques i Sanitàries (ITEMAS) ha comptat amb la presència d'alguns dels líders més importants de l'àmbit sanitari a nivell internacional.

Durant la trobada, celebrada a l'Hospital Universitari de Bellvitge, Robert Hermann, de McKinsey & Company, va exposar la situació de la biotecnologia a Europa a través d'un mapa en el qual es recollien les empreses biotech en el continent, quins són els seus focus d'interès , les àrees en què aquestes treballen i com s'estan duent a terme les inversions en aquest camp.

A més, durant la jornada, es van tractar les diferents opcions de finançament que té la investigació sanitària tant al nostre país com a Europa. Pel que fa al finançament públic, José Luis Romera, de el Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), va recordar que en els 40 anys que porta treballant la institució s'han destinat més de 26.000 milions d'euros per a projectes. I, en l'últim any, han finançat més de 1.700 projectes, amb una despesa de 750 milions d'euros.

Pel que fa a la inversió privada en sanitat, alguns dels ponents van destacar que, a l'hora d'invertir, els fons de capital risc internacionals encara depenen del capital risc nacional quan volen liderar el finançament d'un projecte. Per aquest motiu, quan un projecte sanitari busca finançament privat el més recomanable és localitzar una signatura de capital risc local que els permeti accedir a fons internacionals.

Innovació en el sistema de salut a través de les dades

D'altra banda, durant la conferència també es va debatre sobre l'aplicació del big data dins el sistema sanitari. Al panell, on van participar Juan Carlos Sánchez Rosat de IBM, Jordi Serrano Pons d'Universal Doctor, Francesc de Paula Rodríguez de Medtronic i Frederic Llordachs i Marques de Doctoralia, es va destacar que "un dels temes més importants és el que el pacient sigui conscient que les seves dades els empoderen enfront de les empreses a l'hora de delegar-los-les, especialment en el cas dels intermediaris d'assegurances."

Tanmateix, la protecció de les dades i la seguretat en salut són temes delicats a l'hora d'aplicar els avenços en tecnologia de manera que "hauríem d'aprendre d'altres sectors amb problemàtiques similars, com el sistema financer", van concloure en el panell.

Medicina regenerativa i personalitzada

Els avenços en investigació han permès desenvolupar una medicina regenerativa i personalitzada que està creant un nou paradigma sobre el desenvolupament de la propietat intel·lectual pel que es tracta d'una qüestió rendible per al sistema de salut.

Damián García-Olmo, que ha desenvolupat el primer medicament europeu basat en cèl·lules mare procedents de donant, així com Andreas Weiler de Novartis, Iain Miller de Healthcare Strategies Group i Bertil E. Lindmark de eTheRNA Immunotherapies, van analitzar la revolució de les cèl·lules CAR- T, "un veritable exemple de medicina personalitzada que fa que els hospitals i les farmàcies treballin junts de manera coordinada per oferir el tractament adequat al pacient correcte".

Innovation for value va finalitzar amb èxit la seva primera edició després d'analitzar i debatre les noves tendències dins de el sector sanitari, quina és la seva acceptació en el mercat i com afecten aquestes innovacions a la investigació científica.