T'expliquem el procés periquirúrgic de la cirurgia d'estenosi de canal lumbar
TROBA MÉS DETALLS A EL MEU QUIRÒFAN
La columna lumbar consta de 5 vèrtebres mòbils en disposició lordòtica (quan la columna fa una corba cap endins a la part baixa de l’esquena) amb 5 parells d’arrels nervioses. Els ossos sacre i coxis consten cadascun de 5 vèrtebres fusionades.
L’estenosi del canal lumbar (ECL) s’engloba en el concepte d’estenosi vertebral degenerativa, que es tracta d’un procés progressiu i dinàmic que afecta a tota la columna vertebral mòbil, essent més freqüent a nivell lumbar.
La cirurgia va dirigida a alliberar els components neurals comprimits en el canal lumbar, essent aquesta tan àmplia com sigui necessària i sempre procurant no generar una inestabilitat a la columna.
La tècnica que principalment practiquem en el nostre centre és la laminectomia (operació en la qual es treu una part de l’os de la columna vertebral, anomenada làmina, per alleujar la pressió sobre la medul·la espinal o els nervis), que consisteix en l’exèresi parcial d’elements ossis i lligamentosos per tal de descomprimir els elements neurals (es treuen algunes parts dels ossos i lligaments que estan pressionant els nervis o la medul·la espinal).
Alhora, es pot associar la tècnica d’artròdesi o fusió vertebral (operació que fixa dues o més vèrtebres de la columna per evitar que es moguin) si es constata inestabilitat de la columna prèviament a la cirurgia o si la descompressió requereix generar una potencial inestabilitat en aquesta per tal d’alliberar les estructures neurals.
L’artròdesi es realitza amb cargols en els pedicles vertebrals (petita peça òssia que connecta la part frontal de la vèrtebra (el cos vertebral) amb la part posterior (l’arc vertebral) i connexió amb barres, i ocasionalment dispositius intervertebrals (caixes) sempre que la qualitat de l’os ho permeti.
TROBA MÉS DETALLS A EL MEU QUIRÒFAN
Servei de Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia