Un nou tractament per prevenir les infeccions a l’UCI descobert per investigadors de l'HUB i l’IDIBELL entra en fase clínica

- Recerca

Es tracta d’un fàrmac que permet eliminar els anticossos que s'uneixen als bacteris gram negatius i els fa resistents a la destrucció del sistema immunitari.

RemAb Therapeutics, spin-off de l'IDIBELL, ha rebut l'autorització de l'Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris (AEMPS) per iniciar els assaigs clínics amb el fàrmac que pertany a una nova generació de medicaments que per primera vegada permeten suprimir anticossos concrets dins del cos humà.

Per destruir els agents infecciosos, el sistema immunitari crea anticossos “específics” contra els antígens que els patògens expressen. En el moment de la infecció els anticossos “específics” només hi són presents si s'ha rebut una vacunació prèvia contra l'agent infecciós.

Abans que es produeixin els anticossos “específics”, als patògens se'ls poden unir anticossos que són presents a l'individu de forma natural (per exemple, els dels grups sanguinis), o que prèviament s'han produït contra altres agents infecciosos.

El problema és que la majoria d'aquests anticossos “no específics” no tenen capacitat destructiva davant del nou patogen. Per contra, moltes vegades aquests anticossos “no específics” poden crear un escut que evita l'actuació del sistema immunitari i la supervivència dels agents infecciosos, malgrat la producció d'anticossos “específics” contra aquests.

Investigadors de l'Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i l'Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) han descobert que l'eliminació dels anticossos “no específics” que s'uneixen als bacteris gramnegatius amb un nou fàrmac permet la resposta del sistema immunitari contra aquests bacteris, evitant que causin malalties, tal com s'ha presentat a la revista científica Frontiers in Immunology.

Els bacteris gram negatius són els màxims responsables de les infeccions que s'adquireixen dins dels hospitals, particularment a l'UCI, són molts resistents als antibiòtics, i no disposem de vacunes per prevenir-les.

El desenvolupament de nous tractaments contra aquests bacteris és un objectiu prioritari per a la salut pública, com han indicat l'Organització Mundial de la Salut (OMS), el Centre per al Control de Malalties dels Estats Units (CDC) o la Comissió Europea. “És la primera vegada que s'ha demostrat que es pot generar immunitat contra les infeccions eliminant anticossos existents, sense necessitat de produir-ne de nous com fan les vacunes, cosa que pot ser de gran ajuda per prevenir infeccions per a les quals no existeixen aquestes últimes, com són les que s'adquireixen als hospitals”- apunta el Dr. Rafael Mañez, cap del Servei de Medicina Intensiva de l’HUB i de grup de recerca de l'IDIBELL.

El primer fàrmac desenvolupat per RemAb Therapeutics és el RA0127 que elimina els anticossos “no específics” que faciliten les infeccions causades pels bacteris gram negatius. Després de confirmar l'eficàcia i la seguretat del nou fàrmac en diferents investigacions preclíniques, l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS) ha autoritzat la iniciació dels assajos clínics amb el nou fàrmac.

El fàrmac és un first-in-class-drug que utilitza un mecanisme d'acció nou i únic per prevenir infeccions que s'adquireixen a l'hospital.