Un estudi amb participació de l’Hospital Universitari de Bellvitge i de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) ha identificat un nou candidat a fàrmac oral per al tractament de la fibrosi pulmonar idiopàtica, una malaltia respiratòria greu i progressiva amb opcions terapèutiques limitades.
Els resultats de la recerca, publicats a la revista científica Frontiers in Pharmacology, mostren el potencial del compost GTX-11, desenvolupat per l’empresa biotecnològica GAT Therapeutics, amb seu al Parc Científic de Barcelona de la Universitat de Barcelona (PCB-UB), per reduir la fibrosi pulmonar, la inflamació i les alteracions vasculars en diferents models experimentals.
L’estudi s’ha dut a terme en col·laboració amb el grup de recerca liderat per la Dra. Maria Molina, directora científica de l’IDIBELL, cap del grup de recerca en Pneumologia i coordinadora de la Unitat de Malalties Pulmonars Intersticials de l’Hospital de Bellvitge, juntament amb investigadors del CIBERES-ISCIII, la Fundació de Recerca de l’Hospital General Universitari de València i la Universitat de València.
Resultats prometedors en models preclínics
Els experiments realitzats indiquen que el GTX-11 podria actuar sobre alguns dels mecanismes clau implicats en el desenvolupament de la fibrosi pulmonar. En els models estudiats, el compost va aconseguir reduir significativament la fibrosi pulmonar, la inflamació i la remodelació vascular, amb efectes comparables o fins i tot superiors als d’alguns dels tractaments antifibròtics utilitzats actualment a la pràctica clínica, com el nintedanib o la pirfenidona.
A més, el fàrmac va mostrar una millora de la supervivència en models experimentals de fibrosi pulmonar, així com una disminució de l’activació dels fibroblasts, les cèl·lules responsables de la formació del teixit cicatricial que caracteritza aquesta malaltia.
Segons la Dra. Maria Molina, “un dels aspectes més rellevants de l’estudi és haver validat l’efecte antifibròtic del compost en fibroblasts primaris derivats de pacients amb malaltia intersticial pulmonar. En aquestes cèl·lules, el GTX-11 va reduir de manera consistent la resposta profibròtica i la producció de mediadors inflamatoris, fet que reforça la rellevància clínica i translacional dels resultats”.
Aquesta línia de recerca s’alinea també amb els objectius del programa REMMA Bellvitge, impulsat des de l’IDIBELL per avançar en la investigació i la medicina de precisió en malalties minoritàries de l’adult, entre les quals hi ha diverses malalties pulmonars intersticials.
En paral·lel als estudis preclínics, el GTX-11 ha completat recentment amb èxit un assaig clínic de Fase I en voluntaris sans, en què s’ha confirmat un perfil favorable de seguretat i tolerabilitat. Aquest resultat permet avançar cap a futurs assajos clínics en pacients amb fibrosi pulmonar idiopàtica.
Bellvitge, centre de referència en malalties pulmonars intersticials
L’Hospital Universitari de Bellvitge és un dels centres de referència en malalties pulmonars intersticials, un grup de més de 200 patologies respiratòries caracteritzades per la inflamació i la cicatrització progressiva del teixit pulmonar. La Unitat de Malalties Pulmonars Intersticials del centre participa en diversos projectes de recerca translacional i assajos clínics orientats a millorar el diagnòstic i el tractament d’aquestes malalties.
Entre aquestes patologies, la fibrosi pulmonar idiopàtica és una de les formes més greus. La malaltia provoca una pèrdua progressiva de la funció respiratòria i l’esperança de vida després del diagnòstic se situa habitualment entre dos i cinc anys. Malgrat els avenços mèdics dels darrers anys, les opcions terapèutiques continuen sent limitades i, en fases avançades de la malaltia, el trasplantament pulmonar pot ser l’única alternativa amb possibilitats de curació.
En aquest context, el desenvolupament de nous tractaments amb mecanismes d’acció innovadors podria contribuir a frenar la progressió de la malaltia i millorar la qualitat de vida de les persones afectades.
Referència bibliogràfica
Montes-Worboys A, Milara J, Farrera C, Fernández-Asensio C, Sánchez-Díez S, Mercadé J, Montero P, Roger I, Molina-Molina M, Ruiz-Cánovas E and Cortijo J (2026) GTX-11 attenuates lung fibrosis, inflammation and vascular remodeling in preclinical models of lung fibrotic disease. Front. Pharmacol. 16:1671132. DOI: 10.3389/fphar.2025.167113