Professionals de Bellvitge comproven avui si els usuaris de l’hospital saben utilitzar correctament un inhalador

Amb motiu del Dia Mundial de l’Asma, professionals de Bellvitge comproven avui si els usuaris de l’hospital saben utilitzar correctament un inhalador. Es pretén així ajudar a conscienciar la població sobre la importància d’una bona tècnica inhalatòria en el tractament i control de l’asma.

El tractament farmacològic de l’asma es fonamenta en medicaments per via inhalatòria. Una tècnica d’inhalació inadequada s’associa a un pitjor control de la malaltia i a una necessitat de més visites a urgències. Cada tipus d’inhalador requereix una tècnica diferent i, per a l’elecció de l’inhalador, cal tenir en compte l’edat, les condicions, les habilitats i preferències del pacient, així com la quantitat de fàrmacs a usar.

Aquesta iniciativa té lloc en un estand ubicat al vestíbul de Consultes Externes de l’hospital, on també es realitzen espirometries destinades a avaluar la funció pulmonar, s’ofereixen fullets informatius i es projecta un vídeo elaborat per facultatius residents de la Unitat Funcional d’Asma en el qual s’explica com portar a terme correctament la tècnica inhalatòria.

“Volem conscienciar que la tècnica d’inhalació no és un fet tan senzill com prendre’s una pastilla; cal aprendre’s bé els passos i es necessita pràctica”, explica la Dra. Mariana Muñoz, coordinadora de la Unitat Funcional d’Asma de l’Hospital Universitari de Bellvitge. En aquesta activitat, hi col·laboren professionals d’infermeria i metges dels serveis i unitats de Pneumologia, Al·lèrgies, Dermatologia, Aparell Digestiu i Otorinolaringologia, tots els quals treballen integrats dins l’equip multidisciplinari de la Unitat Funcional d’Asma.

La Unitat Funcional d’Asma de l’Hospital Universitari de Bellvitge és una unitat avançada especialitzada principalment en l’atenció a l’asma greu i de difícil control. Segons recorda la Dra. Muñoz, els casos greus “són pocs en relació amb el total però consumeixen molts recursos i són els que més es poden beneficiar d’una atenció especialitzada per part d’una unitat muldisciplinària”.

L’asma és una patologia crònica molt prevalent que afecta prop de 300 milions de persones arreu del món. En el nostre entorn, la pateixen el 5% de persones adultes. La majoria de pacients es controlen bé amb les mesures adequades i els tractaments inhalats disponibles, però hi ha un percentatge gens menyspreable de malalts greus que no arriben al control adequat, i per als quals existeixen diverses alternatives terapèutiques més complexes i avançades.

El Dia Mundial de l’Asma se celebra tots els primers dimarts de maig convocat per la Global Iniciative for Asthma (GINA), un programa en el qual participa l’Organització Mundial de la Salut i que es dedica a promoure la reducció de la prevalença, morbiditat i mortalitat d’aquesta malaltia arreu del món.