Neix Serious Games Lab, la 1a incubadora de gamificació en salut de Catalunya

- Formació

La incubadora acompanyarà equips interdisciplinaris que vulguin emprendre amb el seu producte o servei en salut des de la perspectiva d'experiències de joc aplicat o terapèutic

Els serious games promouen l'educació sanitària, el canvi de comportament en positiu per millorar la salut mental i física, o millorar la formació de professionals de la salut

La iniciativa s'ha presentat a l'Hospital Universitari de Bellvitge, que juntament amb l'Atenció Primària Metropolitana Sud de l'Institut Català de la Salut col·labora en la iniciativa aportant coneixement i experiència en serious games i innovació en salut

Serious Games Lab (seriousgameslab.com) és una iniciativa innovadora que neix amb l'objectiu d'aplicar la metodologia “Serious Games” (jocs seriosos) al sector de la salut. Amb base a Barcelona, la primera incubadora de gamificació en salut de Catalunya té com a missió desenvolupar i promoure solucions de serious games for health creatives i efectives per millorar la motivació i l'adherència al tractament de pacients.

Fundada per un grup de professionals de la salut i experts en el camp dels jocs seriosos i l'emprenedoria, Serious Games Lab ofereix un espai únic per al desenvolupament, experimentació i implementació de jocs seriosos centrats en diversos àmbits de la salut. A través d'aquesta iniciativa, es vol fomentar la col·laboració entre professionals de la salut, desenvolupadors de jocs, dissenyadors i altres agents del sector, amb l'objectiu de crear noves solucions i eines per millorar la salut i el benestar de la població.

“Els 'serious games' són jocs dissenyats per a un propòsit principal diferent de l'entreteniment pur. Tot i això, en salut, combinen estratègies d'aprenentatge, estructures i elements de joc com reptes i recompenses per ensenyar habilitats, coneixements i actituds específiques com, per exemple, seguir un tractament prescrit per l'equip mèdic o canviar hàbits per al benestar físic i emocional”, segons explica el doctor Oscar Garcia Pañella, acadèmic, investigador i professor universitari expert en Gamificació i Serious Games en Educació i Salut, i director del recent creat Serious Games Lab.

"S'han demostrat resultats molt positius de l'ús de videojocs terapèutics en l'augment de la motivació, l'adherència al tractament i l'enfortiment de l'aliança terapèutica en pacients amb addiccions conductuals", ha exemplificat la doctora Susana Jiménez, psicòloga clínica, cap del servei de Psicologia Clínica de l'Hospital Universitari de Bellvitge i reconeguda experta en Joc Patològic i Addiccions Comportamentals, que col·labora amb la incubadora de ‘serious games’.

"El joc, la gamificació i la tecnologia poden resultar excel·lents aliats perquè des de l’Atenció Primària puguem incidir en la promoció d´hàbits de vida saludables tant a pacient infantil i adolescent com adult", ha afegit el doctor Jordi Fernández Blanco, infermer, del Equip Territorial de Pediatria Garraf i director del programa INFADIMED (Infància i Dieta Mediterrània) d'educació en estils de vida saludable per incidir en la prevalença del sobrepès infantil i altres malalties no transmissibles, impulsat per la Direcció d'Atenció Primària Metropolitana Sud de l'Institut Català de la Salut (ICS), que també recolza la iniciativa.

El Serious Games Lab és una iniciativa de la consultora d'innovació oberta Peninsula, de la incubadora GameBCN i compta amb el suport de la Direcció General d'Innovació i Cultura Digital de la Generalitat de Catalunya, la Gerència Territorial Metropolitana Sud de l'ICS, que engloba el Hospital Universitari de Bellvitge, Hospital de Viladecans i Atenció Primària Metropolitana Sud.

En marxa el 1r Programa d'Incubació del Serious Games Lab

Diversos equips interdisciplinaris que compten amb professionals sanitaris, docents, directius, desenvolupadors, terapeutes, estudiants, entre altres perfils professionals, participen a la primera edició del Programa d'Incubació del Serious Games Lab, amb una durada de quatre mesos, de setembre a desembre de 2023.

En aquesta convocatòria, la incubadora ha proposat tres reptes a què els projectes han d'intentar donar solució: promoure l'activitat física i l'alimentació saludable a nens i nenes amb un joc familiar; potenciar el benestar emocional en joves adults; i millorar l?autoestima de joves entre 12 i 18 anys. A més, s'hi inclou un quart repte lliure que convida a plantejar altres projectes que tinguin impacte en la salut o l'aprenentatge de l'usuari/ària.

El Programa ha començat amb una auditoria dels 3 projectes seleccionats per determinar-ne les mancances i oportunitats de millora. Tot seguit, s'iniciarà el període de mentories, cocreacions, formacions, seguiment, sempre des del treball en equip, amb l'objectiu de desenvolupar el 'serious games' en salut. El programa finalitzarà amb una presentació en públic i es possibilitarà la implementació de pilots a entorns reals en salut.

Tota la informació està disponible a seriousgameslab.com.