Maria Molina lidera un projecte de recerca en medicina personalitzada

- Recerca

L’estudi multicèntric està finançat pels fons Next Generation EU dins d’una convocatòria especial de l’ISCIII sobre medicina personalitzada, pretén millorar el diagnòstic precoç i el tractament personalitzat de les malalties pulmonars intersticials mitjançant la recerca de biomarcadors útils.

La Dra. Maria Molina, responsable de la Unitat Funcional d’Interstici Pulmonar del Servei de Pneumologia de l’HUB i cap del grup de recerca en pneumologia de l’IDIBELL liderarà el projecte PRECISION-ILD, que es centrarà en la millora del diagnòstic i el tractament precoç de les malalties pulmonars intersticials (MPIs).

Les malalties pulmonars intersticials (MPI) són un grup heterogeni de malalties rares que produeixen una cicatrització progressiva als pulmons que acaba resultant en la mort del pacient. Les opcions terapèutiques disponibles no són efectives en tots els pacients, ja que la resposta al tractament és molt variable. A més, establir un diagnòstic correcte és difícil en la majoria dels casos, especialment quan la malaltia ha avançat massa com per tolerar procediments invasius. Amb el projecte PRECISION-ILD, l’equip de la Dra Molina treballarà per, en primer lloc, millorar la supervivència i la qualitat assistencial dels pacients amb MPIs i, en segon lloc, augmentar l’eficiència dels recursos sanitaris. Avui, les MPIs tenen un impacte estimat de 1.550 milions d’euros anuals en el sistema nacional de salut, xifra que es podria reduir significativament amb un avançament del diagnòstic.

S’utilitzaran tècniques d’interpretació de dades basades en la intel·ligència artificial i el modelatge computacional per analitzar i integrar les característiques moleculars, genòmiques, morfològiques i ambientals de la malaltia en els pacients de les cohorts de MPIs ja existents a nivell estatal, que seran ampliades, actualitzades i unificades gràcies a la col·laboració amb 20 centres de 12 regions del país, incloent l’IIB Alberto Sols-IDiPAZ, Hospital La Princesa Madrid, Hospital Universitario de Canarias, Fundación Canaria Instituto de Investigación Sanitaria de Canarias (FIISC) e ITER, Barcelona Supercomputing Center (BSC), Hospital Son Espases-IdISBa (Mallorca), Hospital Royo Vilanova i Universidad de Zaragoza, Universidad de Valencia, HUCA-Universidad de Oviedo, Hospital Valdecillas-IDIVAL (Santander), Hospital Alvaro Cunqueiro de Vigo, Hospital San Pedro Alcántara Cáceres i Hospital Virgen del Rocio Sevilla. Tal com explica la Dra Molina, “Aquest és el primer estudi en malalties pulmonars intersticials que aplega investigadors de tot el país i que donarà resposta a necessitats diagnòstiques i terapèutiques de pacients d’arreu de l’Estat”.