L’Hospital de Bellvitge va ser el centre que va realitzar més trasplantaments renals i cardíacs en adults de tot l’Estat el 2021

A més, va liderar el trasplantament renal de donant viu en adults, juntament amb l’Hospital Clínic

Va portar a terme un total de 25 trasplantaments cardíacs en adults, la mateixa xifra registrada a altres dos hospitals de l’Estat

En conjunt, l’Hospital de Bellvitge va acabar l’any passat com el segon centre en nombre de trasplantaments d’òrgans en adults

Gràcies a l’expertesa i el treball coordinat dels professionals i la generositat dels donants i les seves famílies, l’Hospital de Bellvitge es va consolidar durant l’any 2021 con un centre de referència a nivell estatal en els trasplantaments, amb les seves tres grans branques d’actuació: renal, cardíac i hepàtic. D’aquesta forma s’ha situat com el segon hospital de tot l’estat pel que fa a trasplantaments d’òrgans en adult, un total de 259, superat únicament per l’Hospital La Fe de València, segons les dades publicades per la Organització Nacional de Trasplantaments (ONT).

En el decurs de l’any 2021, l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha dut a terme un total de 193 trasplantaments renals, una xifra que el situa per tercer any consecutiu com el primer centre trasplantador de tot l’Estat en aquesta especialitat, segons les dades de l’ONT. Tot i l’afectació del segon any de la pandèmia, els professionals de l’HUB han realitzat 45 trasplantaments renals més que en 2020 i s’han situat a només tres de la màxima xifra en aquest àmbit, assolida l’any 2019.

El manteniment del lideratge en trasplantament renal i la pràctica recuperació dels nivells prepandèmia és fruit del treball conjunt entre els serveis d’Urologia, Nefrologia i d’Anestesiologia, a més dels i les professionals d’Infermeria. El Dr. Francesc Vigués, cap del Servei d’Urologia de l’Hospital de Bellvitge, destaca com factors determinants en aquesta fita “la implicació de tots els professionals d’urologia en el programa de trasplantament juntament amb l’expertesa assolida per tots ells en la cirurgia del trasplantament renal complex així com la implantació de innovacions tècniques com el trasplantament robòtic”.

També pel que fa al trasplantament renal, l’HUB va aconseguir en el 2021 el màxim nombre de donants vius de tot l’estat, un total de 40, en aquest cas juntament amb l’Hospital Clínic. La xifra aconseguida per l’equip de trasplantament renal viu, que lideren la Dra. Anna Manonelles, del Servei de Nefrologia, i el Dr. Lluís Riera, del Servei d’Urologia, amb el suport de la infermera Maribel Díaz, és conseqüència de la suma de diferents factors, tal i com explica el Dr. Josep Maria Cruzado, cap del Servei de Nefrologia de l’Hospital de Bellvitge: “el treball en xarxa amb tots els hospitals del territori, que suposa involucrar-nos de forma activa en tot el procés d'avaluació i seguiment dels pacients candidats a rebre un trasplantament, a més de la capacitat per transmetre una bona informació als pacients, i en això el rol d'infermeria és bàsic. Existeix també una relació directa entre el foment de les tècniques de diàlisi domiciliària i el trasplantament renal de donant viu”.

Cal destacar també que en 2021 l’HUB va participar, amb l’Hospital Clínic i el Centro Hospitalar Universitário do Porto, de Portugal, en el primer intercanvi triple del programa de trasplantament renal creuat internacional del Sud d’Europa, un programa creat per donar resposta a parelles donant-receptor incompatibles. En l’àmbit estatal, l’HUB també va participar en 6 dels 7 trasplantaments renals creuats fet durant l’any 2020.

El trasplantament cardíac gairebé quadruplica les xifres de l’any passat

Després de l’any 2020, marcat de forma profunda per l’impacte de la pandèmia, el trasplantament cardíac va recuperar en 2021 els nivells d’excel·lència assolits per l’HUB el 2018 i 2019. D’aquesta forma, es van portar a terme un total de 25 trasplantaments de cor en adult, la mateixa xifra que van registrar l’Hospital Universitari Vírgen del Rocío, de Sevilla, i l’Hospital Universitari Gregorio Marañón, de Madrid.

El passat mes de juny, es va aconseguir una altra destacada fita assolida en el camp del trasplantament cardíac, en realitzar-se a l’HUB el primer trasplantament cardíac amb un cor d’un donant en asistòlia controlada a Catalunya.

El Dr. Albert Miralles, cap del Servei de Cirurgia Cardíaca de l’Hospital de Bellvitge, considera “que el programa de trasplantament cardíac del nostre centre ha demostrat la seva solidesa, ja que estem posicionats en el primer lloc a nivell de Catalunya i també a l’Estat espanyol, on compartim xifres amb els centres que més han trasplantat”. Afegeix que no es tracta només d’un lideratge quantitatiu, sinó “també pel que fa a la qualitat del programa i amb l’objectiu de millorar contínuament com ha estat el cas de l’inici de les donacions en asistòlia”.

El trasplantament hepàtic, disposat a recuperar terreny

Tot i la situació de pandèmia, a l´HUB es va poder mantenir l´activitat de trasplantament hepàtic. Durant l´any 2021 es van fer un total de 41 trasplantaments de fetge. Des del Programa de Trasplantament Hepàtic de l’HUB, que dirigeix la Dra. Laura Lladó, s’han posat en marxa diferents accions per augmentar aquesta activitat com ara sessions formatives en diferents hospitals per difondre les noves indicacions d’aquest trasplantament o la incorporació de nous sistemes de perfusió ex situ per recuperar òrgans descartats inicialment. “Amb aquestes i d’altres accions proactives, esperem que superada la pandèmia, podem recuperar el nivell de trasplantaments de fetge dels passats anys”, afirma la Dra. Laura Lladó.