L’Hospital de Bellvitge, pioner en l’atenció psicològica als pacients amb risc de mort sobtada

- Innovació

El projecte Psico-DAI és una iniciativa pionera d’acompanyament emocional, més enllà de les cures mèdiques i infermeres, que per primera vegada es duu a terme a l’Estat

La Unitat d’Arrítmies i el Servei de Psicologia Clínica de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) han posat en marxa conjuntament un projecte que dona suport psicològic especialitzat a pacients portadors de Desfibril·lador Automàtic Implantable (DAI). Aquesta iniciativa pionera a l’Estat dona resposta a una necessitat assistencial, i permet oferir una atenció integral als pacients que segueixen controls a Bellvitge.

En concret, l’objectiu del projecte Psico-DAI és oferir acompanyament emocional en aquells aspectes personals que van més enllà de les cures mèdiques i infermeres, per tal d’aconseguir una millor qualitat de vida. “Aquestes persones sovint pateixen situacions que poden causar un fort impacte emocional, com estar en risc de mort sobtada o haver sobreviscut a un episodi d’arrítmia ventricular maligna”, segons el Dr. Ignasi Anguera, cardiòleg i director de la Unitat d’Arrítmies de l’Hospital de Bellvitge, el 5è centre hospitalari de l’Estat que més DAI implanta.

Precisament, el DAI és un tractament fonamental per millorar el pronòstic dels pacients que sobreviuen a una parada cardíaca per una arrítmia ventricular o que estan en risc de patir-la. Nombrosos assajos clínics han establert el paper del DAI en la prevenció de la mort sobtada cardíaca, amb una incidència de 30.000 casos/any a l’Estat i 4.500 casos a Catalunya, un 40% dels quals tenen lloc abans dels 65 anys.

“També les persones amb malalties cardíaques de causa genètica o aquelles que reben descàrregues del desfibril·lador poden presentar conseqüències de tipus psicològic difícils de gestionar, com l’adaptació a canvis en la vida diària”, ha apuntat el Dr. Jordi Mercé, cardiòleg de la Unitat d’Arrítmies de l’Hospital de Bellvitge.

Per respondre a aquestes necessitats, la nova iniciativa ofereix atenció psicològica personalitzada, dissenyada per ajudar-los a afrontar aquestes situacions amb recursos emocionals i estratègies eficaces. El programa, iniciat fa poques setmanes, ofereix als pacients l’oportunitat de participar en 6 sessions grupals dirigides per una psicòloga i una infermera especialitzada en cardiologia.

Aquestes sessions proporcionen un espai segur per a compartir experiències i estratègies d’afrontament amb altres pacients que viuen situacions similars.

La visió holística infermera i l’escolta oberta facilita la detecció de problemes emocionals, on la intervenció de les psicòlogues és fonamental per millorar la qualitat de vida dels pacients portadors de DAI, segons expliquen Mercè Fontanals, infermera clínica d’Arrítmies, i Jessica Jiménez, psicòloga, que han liderat les sessions amb els grups de pacients.

Un innovador model transversal per a l’atenció psicològica

El nou Servei de Psicologia Clínica de l’Hospital Universitari de Bellvitge es va posar en marxa l’agost de 2023, amb el doble objectiu de consolidar la tasca assistencial, docent i de recerca dels i les psicòlogues clíniques i respondre a la demanda creixent d'actuacions al voltant de la salut mental i el benestar emocional, tant de pacients com de professionals del centre.

“Més enllà del pacient que arriba directament per problemes psicològics o patologies mentals, ens trobem amb molts altres pacients amb patologies somàtiques que necessiten també d’una intervenció psicològica, com és el cas dels pacients portadors de desfibril·lador cardíac”, segons destacat la cap del servei, Susana Jiménez-Murcia.