L’Hospital de Bellvitge llança ‘El Meu Quiròfan’, un webapp per millorar l’acompanyament del pacient durant tot el procés quirúrgic

- Innovació

Reduir l’ansietat dels pacients davant d’una cirurgia i el postoperatori gràcies a continguts experts és l’objectiu d’aquesta nova eina digital

La plataforma, d’accés obert, també vol millorar el coneixement de la població en general sobre l’àmbit de la cirurgia amb informació fiable i de valor, cocreada per professionals de tots els serveis quirúrgics de l’hospital públic d’alta complexitat

S’hi pot accedir a través de l’adreça https://elmeuquirofan.bellvitgehospital.cat o mitjançant l’app oficial de l’hospital ‘El Meu HUB', disponible a les botigues d’Android i Apple

L’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB), el centre sanitari català que més cirurgia complexa realitza, ha impulsat el webapp ‘El Meu Quiròfan’ (https://elmeuquirofan.bellvitgehospital.cat/), una nova eina digital que neix per millorar l’acompanyament dels pacients quirúrgics durant tot el procés i que millorarà el coneixement de la població en general sobre l’àmbit de la cirurgia.

Serà gràcies a informació de valor i continguts audiovisuals cocreats pels professionals de tots els serveis quirúrgics del centre. Per a cada cirurgia, es podrà conèixer com és el tipus d’abordatge per fer el procediment quirúrgic, les proves preoperatòries que s’han de dur a terme, fins a recomanacions per tenir el millor postoperatori possible i així afavorir la recuperació després de la cirurgia. Fins ara, s’hi han desenvolupat 25 cirurgies d’11 especialitats quirúrgiques, però se n’hi aniran incorporant més de forma progressiva fins a descriure pràcticament tots els tipus de cirurgies que es duen a terme a l’Hospital Universitari de Bellvitge.

En concret, ‘El Meu Quiròfan’ s’ha impulsat a partir d’una idea de la Dra. Esther Méndez, metgessa adjunta del Servei d’Anestesiologia, Reanimació i Terapèutica del Dolor de l’HUB, que va començar a desenvolupar-la al treball final del Màster Universitari en Salut Digital de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i va rebre l’ajut econòmic del premi “eHealth Project: de la Idea al Projecte” de l’eHealth Center de la mateixa universitat per dur-lo a la pràctica. També ha comptat amb l’impuls de l’ajut econòmic de la convocatòria “PECT Innovation Call 2021”, atorgada per l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) gràcies al finançament de la Unió Europea.

Menys ansietat i una millor recuperació

De la seva experiència com a anestesiòloga, la Dra. Méndez havia observat que, tot i que a les visites prèvies a una cirurgia els pacients reben detalls de les intervencions per part de l’equip quirúrgic i mèdic, arriben al quiròfan havent retingut molt poca informació i amb sentiment d’angoixa i ansietat.

L’objectiu del web app és aconseguir tant la satisfacció dels pacients com beneficis per a la seva salut. “Aquesta és una eina digital que permetrà alfabetitzar el pacient amb informació sobre la seva cirurgia específica, com preparar-se i com es recuperarà; l’empoderarà perquè s’impliqui en el seu procés curatiu amb un rol actiu i capacitat de presa de decisions; i a més facilitarà la feina dels professionals”, tal com ha explicat la Dra. Beatriz Rosón, adjunta a Direcció de Centre de Processos Transversals i Llista d’Espera Quirúrgica de l’HUB.

“Hem començat un procés de transformació digital tenint en compte el triangle de valor de la nostra estratègia: hospital, atenció primària i atenció a domicili sempre amb el pacient al centre”, en paraules de la Dra. Rosón.

Dins de cada cirurgia, el pacient hi trobarà informació d’una forma molt endreçada i estructurada sobre els passos que haurà de seguir: com serà la consulta amb l’equip de cirurgia, quines proves preoperatòries haurà de fer-se, quin seguiment li farà la infermera en cas que procedeixi, o com serà la visita amb l’anestesiòleg/a. També s’hi detalla tot el procés d’admissió i hospitalització, quin és el procediment concret que li practicaran al quiròfan, il·lustracions anatòmiques i què està previst que passi quan hagi sortit de l’àrea quirúrgica.

La informació sobre la part postoperatòria s’ha dissenyat perquè el pacient conegui els riscs i així poder-se avançar a possibles complicacions. A més, s’han inclòs consells de nutrició i fisioteràpia per tenir en compte durant tot el procés quirúrgic.

Una eina digital cocreada amb pacients

24 persones usuàries de l’Hospital Universitari de Bellvitge han participat també en la cocreació del webapp ‘El Meu Quiròfan’ mitjançant grup focals i entrevistes telefòniques, a partir d’incorporar l’Experiència Pacient amb la col·laboració de la Unitat d’Atenció a la Ciutadania. “Comptar amb els pacients ens ha permès detectar les seves inquietuds i potencials obstacles durant el procés quirúrgic per donar solució a les seves necessitats”, segons explica la Dra. Méndez.

‘El Meu Quiròfan’ és accessible a través de l’aplicació mòbil oficial per a tots els usuaris de l’Hospital de Bellvitge, ‘El Meu HUB’, que s’ha redissenyat per respondre a les seves necessitats de salut i serveis sanitaris. Aquest és un pas més del centre de l’Institut Català de la Salut (ICS) per oferir un servei integral i cada dia més complet a la població a la qual dona servei.

Els enllaços per descarregar l’app ‘El Meu HUB’ per a Android (Google Play) i iOS (Apple Store), així com més informació i un videotutorial, es poden trobar a https://bellvitgehospital.cat/ca/el-meu-hub