Un innovador protocol millora el preoperatori i la recuperació dels pacients després de la cirurgia

Fins ara 1.500 pacients s’han beneficiat del programa ERAS, que es posa en marxa un mes abans de la intervenció i que ha aconseguit reduir entre un 24% i un 64% l’estada hospitalària amb un alt índex de satisfacció dels pacients.

Cinc serveis de l’hospital ja tenen implementat el conjunt de mesures del protocol i sis més estan en procés d’implantació

El protocol de Recuperació Millorada després de la Cirurgia, ERAS en les seves sigles angleses, inclou tot un seguit d’estratègies i mesures innovadores, avalades per l’evidència clínica i que s’apliquen des del preoperatori fins al postoperatori, amb l’objectiu de reduir l’estrès del pacient, les complicacions que poden sorgir durant l’ingrés i afavorir la seva recuperació funcional, i com a conseqüència el temps d’ingrés al centre.

El programa, que va néixer als anys 90 al nord d’Europa, va començar a aplicar-se l’any 2018 al Servei de Cirurgia Colorectal. Des de llavors està en continua expansió al centre. Altres quatre serveis més ja han incorporat plenament el protocol ERAS a les seves intervencions quirúrgiques: Cirurgia Plàstica, Urologia, Cirurgia Toràcica i la implantació de pròtesis de genoll i maluc que duu a terme el Servei de Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia. Això ha propiciat que uns 1.500 pacients hagin estat donats d’alta a l’Hospital de Bellvitge amb l’aplicació del protocol ERAS. Fins a 6 processos quirúrgics més estan en procés per assolir la implantació completa de l’ERAS en els propers mesos: cirurgia pancreàtica; angiologia i cirurgia vascular; cirurgia cardíaca; cirurgia de raquis; cirurgia maxil•lofacial i cirurgia de cap i coll.

Fruit de la millora global del procés operatori, es redueix l’estada mitjana dels pacients de forma significativa, però sense un augment de les visites a Urgències ni dels reingressos posteriors, un factor clau, tal i com subratlla José Jerez, infermer de pràctica avançada i coordinador del protocol ERAS a l’Hospital de Bellvitge. Amb nivells de satisfacció molt elevats, els pacients d’urologia han reduït un 64% els dies d’ingrés postoperatori; el de cirurgia colorectal un 50%; els de pròtesi de maluc un 42% i els de cirurgia plàstica un 24%.

El protocol ERAS s’inicia un mes abans de la data prevista per la intervenció amb el programa de prehabilitació, que té com a objectiu aconseguir el millor estat funcional del pacient des d’un punt de vista físic, cognitiu i nutricional. Mitjançant una primera consulta, les infermeres coordinadores porten a terme un cribratge dels pacients per detectar qualsevol risc en els tres àmbits esmentats. Si tot és normal, el pacient rep de manera verbal i amb material imprès i audiovisual les pautes a seguir per arribar en el millor estat possible al dia de la intervenció. S’engega aleshores un sistema de control continu, ja que el pacient té des del primer dia el telèfon directe de la seva infermera.

El desenvolupament dels protocols ERAS continua durant la intervenció i el postoperatori amb una sèrie de mesures avalades clínicament i en alguns casos molt innovadores, com ara el fet de trencar les hores de dejú prèvies a l’operació amb alguna beguda amb sucre o aconseguir que el pacient surti del llit i comenci la ingesta de líquids o aliments el mateix dia de la intervenció. “El pacient ingressa optimitzat i amb uns ‘deures’ que sap que haurà de fer durant tot el procés. D’aquesta forma tenim un pacient més independent i més satisfet perquè es recupera molt millor”, explica José Jerez, i afegeix que el programa ha pres encara més rellevància amb la pandèmia, ja que “en reduir les complicacions postquirúgiques s’afavoreix la recuperació del pacient i es redueix la seva estada a l’hospital”.

L’aplicació dels protocols ERAS a l’Hospital de Bellvitge és fruit del treball multidisciplinari de cirurgians de diferents especialitats, professionals d’infermeria, d’anestesiologia, endocrinologia, nutrició i dietètica, fisioteràpia i farmàcia.