L’àrea de Neuroradiologia de l’HUB col·labora en la implantació al Joan XXIII de la trombectomia mecànica

La disponibilitat d’aquest tractament, d’alta complexitat, requereix professionals amb formació específica.

L’àrea de Neuroradiologia Intervencionista del Servei de Radiodiagnòstic de l’Hospital Universitari de Bellvitge col·labora en la implantació a l’Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona, des d’avui, de la trombectomia mecànica per al tractament de l’ictus.

L’Hospital Universitari Joan XXIII actua com a centre primari d’ictus de la Regió sanitària del Camp de Tarragona des de l’any 2006, i des d’aleshores ofereix tractament amb trombòlisi endovenosa. A partir d’avui, també ofereix teràpia endovascular (trombectomia mecànica) als pacients amb ictus isquèmic amb oclusió de gran vas, evitant així els desplaçaments a centres terciaris de l’àrea de Barcelona.

El centre tarragoní ha aconseguit la disponibilitat d’aquest tractament, d’alta complexitat i que requereix professionals amb una formació específica, gràcies a la col·laboració amb professionals de l’àrea de Neuroradiologia Intervencionista de l’Hospital Universitari de Bellvitge.

En el tractament de l’ictus isquèmic, estan ben establertes dues opcions terapèutiques, que es poden administrar al mateix temps o de forma aïllada, en funció del tipus d’ictus que hagi patit el pacient. Un dels tractaments és la fibrinòlisi endovenosa, que es troba molt limitada pel temps transcorregut entre l'inici dels símptomes i l'arribada a l'hospital.

L’altre tractament, que ha suposat una revolució en el món de l’ictus, és la trombectomia mecànica, que mitjançant un dispositiu captura i extreu el trombe per via endovascular. És altament eficaç i segur en aquells ictus més greus i discapacitants, que són els produïts per oclusió de grans vasos.

Malgrat que el criteri del temps no és tan estricte com en el tractament endovenós, s’ha d’iniciar al més aviat possible, ja que l'evidència científica ha demostrat que un retard en l’inici d’aquest tractament suposa una disminució significativa de les probabilitats d'una bona recuperació.

Aquestes evidències van fer que el Pla Director de la Malaltia Vascular Cerebral de Catalunya (PDMVCC) del Departament de Salut potenciés primer la creació d’unitats d’Ictus i Centres de Referència d’Ictus (CRI) per al tractament trombolític, i posteriorment el desenvolupament de Centres Terciaris d’Ictus (CTI) per aplicar la trombectomia, entre els quals hi ha el de l’Hospital Universitari de Bellvitge. En una tercera fase, s’ha promogut el treball conjunt entre els centres primaris i els terciaris d’ictus amb l’objectiu d’aconseguir la màxima equitat dins del territori en l’accés a tractaments tan complexos com la trombectomia mecànica.