La Unitat Funcional de Peu Diabètic de l’Hospital de Bellvitge celebra el seu 10è aniversari

El setembre del 2013 es va posar en funcionament la Unitat Funcional de Peu Diabètic (UFPD) de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB), que està formada per diverses especialitats mèdico-quirúrgiques, podologia i infermeria per abordar de manera multidisciplinària el peu diabètic. Precisament, aquesta atenció multidisciplinària comporta grans beneficis, com la reducció de més del 50% de les amputacions majors.

La diabetis mellitus (DM) afecta a més del 9% de la població mundial, aproximadament 550 milions de persones. Espanya és el segon país europeu amb més incidència de DM, amb una prevalença gairebé del 15% de la població, afectant una de cada set persones adultes. Aquesta malaltia metabòlica comporta una gran morbidesa (ceguesa, insuficiència renal, cardiopatia isquèmica, ictus, amputacions...) i mortalitat (6,7 milions de morts al món anualment).

L'afectació dels peus en els pacients amb diabetis mellitus provoca una gran incapacitat, afectació psicològica, despesa econòmica elevada i fins i tot comportar la mort del pacient. Aproximadament el 25% de les persones amb diabetis desenvoluparà una úlcera als peus durant la seva vida; d'aquests, un 20% necessitarà algun tipus d'amputació. La DM és la principal causa d'amputacions no traumàtiques al món, realitzant-se una cada 30 segons.

L'atenció multidisciplinària comporta grans beneficis per als pacients amb afectacions als peus a causa de la diabetis. Entre aquests beneficis, destaca la reducció de més del 50% de les amputacions majors, el diagnòstic ràpid i precís de les complicacions als peus, així com la concentració de les visites pels diferents professionals.

Des de la posada en marxa de la UFPD el 2013, el nombre de visites ha anat augmentant progressivament. L'any 2021 es van fer 3.208 visites, una xifra molt similar a les realitzades l'any anterior.

Aquest 16 i 17 de novembre se celebrarà la 4a edició de les Jornades de Peu Diabètic a l'Hospital Universitari de Bellvitge. Entre altres temes, s'hi debatrà el model d'atenció multidisciplinària del centre i es mostrarà l’experiència de l’equip de l’HUB després d'aquesta primera dècada de funcionament de la UFPD.