La rehabilitació cognitiva en l’esquizofrènia protagonitza una nova sessió del Pla Territorial Metropolità de Salut Mental

- Formació

El Dr. Rafael Penadés, psicòleg clínic de l’Hospital Clínic de Barcelona, ha estat el ponent de la 6 sessió clínica del Pla Territorial Metropolità de Salut Mental, en una sessió centrada en el paper fonamental de la rehabilitació cognitiva en el casos de persones amb esquizofrènia que es va dur a terme el passat 28 de juny.

Una vegada tractats i controlats els símptomes psicòtics que apareixen en una malaltia com l’esquizofrènia, “un gran incendi que cal resoldre”, segons va definir el Dr. Rafael Penadés, el principal repte dels professionals de la salut mental és la recuperació del pacient amb tècniques de rehabilitació neurocognitiva.

Fins fa uns 25 anys no se li donava la rellevància adequada a la rehabilitació cognitiva en malalties mentals com l’esquizofrènia. Ara, ja està incorporada a la cartera pública de serveis d’alguns centres i esdevé un element clau en la recuperació dels pacients. En aquest sentit, Penadés va aportar algunes dades significatives, com ara que entre un 80% i un 90% dels pacients d’esquizofrènia tenen dèficits cognitius molt marcats i que gairebé un 70% de la discapacitat que s’associa tradicionalment a aquesta malaltia depèn d’alteracions cognitives.

En la seva conferència, el psicòleg clínic ha destacat que els tractaments de rehabilitació cognitiva, juntament amb l’exercici físic, són la principal indicació per a l’abordatge dels pacients d’esquizofrènia, un cop controlats els símptomes positius de la malaltia, amb l’objectiu d’aconseguir millorar la seva qualitat de vida, tant a nivell professional com personal. “No es pot aconseguir una reinserció laboral sense una rehabilitació cognitiva conduïda per professionals”, va indicar el psicòleg clínic.

Rafael Penadés és responsable de l'Àrea de Neuropsicologia i Tractaments Psicològics de la Unitat d'Esquizofrènia de la Clínica de Barcelona (BCSU), a més de professor agregat del Departament de Psicologia Clínica i Psicobiologia de la Universitat de Barcelona. També és investigador acreditat de l'Institut de Recerca Biomèdica August Pi i Sunyer (IDIBAPS) en l'àrea de Bases biològiques dels trastorns mentals i és membre del Grup 4 de l'àrea d'esquizofrènia del Centre de Recerca en Xarxa en Salut Mental (CIBERSAM).