La realitat virtual redueix el dolor i l’ansietat dels pacients de l'UCI en procediments dolorosos

Un assaig clínic de l’Hospital de Bellvitge mostra que l’experiència dels pacients sotmesos a la retirada de drenatges toràcics després d’una cirurgia cardíaca millora amb la incorporació d’aquesta pràctica immersiva.

Els pacients de l'UCI que han de passar per un tractament força dolorós com és l’extracció dels drenatges toràcics després d’una cirurgia cardíaca veuen reduït en un 25% els seus índexs de dolor i en un 30% els d’angoixa gràcies a la utilització d’unes ulleres de realitat virtual, segons conclou un estudi clínic realitzat per la infermera Laia Gascón a l'UCI de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB).

L’estudi s’ha dut terme el darrer any amb un centenar de pacients, a la meitat dels quals se´ls hi van retirar els drenatges toràcics amb el tractament analgèsic previ i les ulleres de realitat virtual, mentre que als altres 50 pacients l’extracció dels drenatges se’ls hi va fer únicament amb el suport analgèsic. Els nivells de dolor i ansietat abans, immediatament després i passats 30 minuts del procediment d’extracció dels drenatges s’han mesurat amb avaluacions homologades, a les quals s’han afegit els principals signes vitals, com ara la pressió arterial; les freqüències cardíaca i respiratòria o el nivell d’oxígen en sang.

En els pacients que van utilitzar les ulleres de realitat virtual es va registrar una reducció significativa del dolor, l’ansietat i la tensió arterial mitjana en relació als pacients del grup de control, “el que permet concloure que es tracta d’una eina no farmacològica segura, fàcil d’utilitzar i d’una alta eficàcia”, explica Laia Gascón. L'índex de satisfacció mitjà dels pacients que han utilitzat l’eina immersiva ha estat d’un 8.3.

Els drenatges són un element essencial en la recuperació dels pacients després d’una cirurgia cardíaca, sobretot per mantenir un correcte funcionament hemodinàmic en extreure la sang, fluid i aire que es pot acumular al voltant del cor. D’aquesta forma s’eviten complicacions com ara hemorràgies i inflamacions que poden arribar a ser greus. Els drenatges es retiren habitualment entre 24 i 48 hores després de la intervenció, amb un procediment que resulta dolorós i que requereix l’administració d’analgèsics.

Durant el procediment d’extracció, d’uns 15-20 minuts de durada, el pacient porta les ulleres posades i veu projectats diferents vídeos immersius de la biblioteca creada per VRPharma, col·laborador tecnològic de l’estudi.

En el treball, que compta amb Laia Gascón com a investigadora principal, també hi han participat Marta Martínez, Sara González, Laura Garcia, Sílvia Serrano, Josep Maria Ramos, Ariadna Puig i Gemma Via. Els resultats de l’estudi van ser presentats en el darrer congrés de la SEEUIC (Sociedad Española de Enfermería Intensiva y Unidades Coronarias), celebrat el passat mes de juny a Málaga.

La realització de l’estudi s’emmarca en el diferents projectes d’humanització en que porta treballant l’UCI, i l’Hospital de Bellvitge de forma global, des de fa anys per tal de facilitar que l’experiència del pacient al centre sigui satisfactòria no únicament des del punt de vista assistencial. En aquesta línia cal destacar que l’HUB ha transformat aquest any els 64 boxs de la Unitat de Cures Intensives (UCI) amb la incorporació d’elements sensorials (llums, projeccions, sons, vibracions), amb l’objectiu d’aconseguir tant la rehabilitació funcional com cognitiva del pacient crític.