La Dra. Masuet inaugura amb Toni Nadal un simposi sobre vacunologia a Mallorca

- Formació

La Dra. Cristina Masuet, Cap de Servei de Medicina Preventiva de l’Hospital de Bellvitge, va tenir un paper destacat durant l’onzè Simposi de l’Associació Espanyola de Vacunologia (AEV), celebrat a Palma de Mallorca entre el 09 i l’11 de novembre i que va comptar amb més de 300 professionals en l’especialitat.

La Dra. Masuet va encetar el congrés amb una conversa amb Toni Nadal, oncle i exentrenador del jugador de tenis Rafael Nadal, que pretenia traslladar a l’activitat assistencial els consells tenístics que han permès triomfar a l’ídol balear. El format de la ponència, titulada “Tie Break per la vacunació de l’adult”, es va formular com un partit de tenis a tres sets.

Al primer set, la Dra. Masuet va preguntar a Nadal com aconseguiria augmentar les vacunacions en aquells pacients amb problemes de salut, aguts o tumorals, més centrats en les teràpies que reben que no pas en la prevenció. L’exentrenador va recórrer a l’autoresponsabilitat dels pacients i a que siguin conseqüents per blindar-se envers a futurs problemes.

A la segona mànega, la Cap del Servei de Medicina Preventiva de l’HUB va plantejar com gestionar el cansament d’haver de convèncer, contínuament, a la població sobre els avantatges de la vacunació. En aquest cas, Nadal va respondre que “la fatiga és per a tothom”. Per últim, al tercer set, la Dra. Masuet va traslladar a Toni Nadal la sensació de soledat dels professionals de la seva especialitat. L’orador va respondre al dilema apel·lant a la capacitat d’adaptació a les circumstàncies existents: “Cal ser conseqüent amb la vida que un mateix ha escollit”, va concloure.

Taula rodona sobre el virus respiratori sincicial

La participació de la Dra. Masuet a l’onzè simposi de l’Associació Espanyola de Vacunologia (AEV) es va completar el divendres 10 de novembre. Amb una aportació a la taula rodona “Acabarem amb el Virus Respiratori Sincicial (VRS)?”, la Doctora de l’HUB va aprofundir sobre “Vacunas frente al VRS en la población adulta y en la embarazada”.

Durant la seva intervenció, la Dra. Cristina Masuet va destacar la seguretat i l’eficàcia de la vacuna, a més de reiterar que “la inmunosenescencia no és un problema, sinó un procés biològic natural”. Masuet va apuntar que, possiblement, només es notifiquen entre el 5 i el 10% dels casos de VRS que realment es produeixen. Aquesta circumstància, segons Masuet, s’explica per diversos motius: pocs estudis de vigilància en adults, dificultat diagnòstica, falta de conscienciació social o un rang d’estimadors d’incidència massa ampli.

Juntament amb la Dra. Masuet, a la ponència sobre el VRS van participar el Dr. Antonio Iofrío, pediatra d’Atenció Primària a Múrcia, que va parlar sobre vacunes enfront el VRS en població infantil, i el Dr. Manuel Baca, del servei de pediatria de l’Hospital QuirónSalud de Málaga, centrat en anticossos monoclonals. Per la seva banda, el Dr. Joaquín Dueñas, del servei de pediatria de l’Hospital Universitari Son Espases de Palma de Mallorca, va exercir d’amfitrió i va moderar la taula rodona.