La Dra. Carla Marco rep una de les beques Bada de cooperació del Col·legi de Metges

- Recerca

La neuròloga Carla Marco ha rebut una de les beques Bada de cooperació internacional que atorga anualment el Col·legi de Metges de Barcelona (CoMB). La Dra. Marco ha realitzat una estada formativa de dos mesos a l’Hospital Universitari de Fann, a Dakar (Senegal).

A l’hospital senegalès, ha participat en un projecte pilot de ventilació per a pacients amb malaltia de motoneurona conjuntament amb el Dr. Mikel Sarasate, pneumòleg de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB), i també en el projecte SENEGENE, coordinat pel Dr. Pedro M. Rodríguez Cruz, per al diagnòstic de malalties neurogenètiques minoritàries a l’Àfrica Occidental.

El projecte pilot es va endegar a partir de la donació de quatre ventiladors per part de l’empresa de teràpies respiratòries domiciliàries Esteve Teijin. “Amb la col·laboració dels professionals de l’Hospital de Fann i de les famílies hem pogut portar terme una formació en ventilació no invasiva i aplicar-la en el domicili dels pacients afectes de malalties neuromusculars”, explica la Dra. Carla Marco. A més, el Dr. Sarasate va realitzar diverses sessions de ventilació mecànica no invasiva al servei de Pneumologia de l’hospital senegalès. L’empresa Esteve Teijin s’ha ofert a fer una nova donació de ventiladors en coordinació amb l’Hospital de Fann.

Durant la seva estància també han col·laborat en la valoració neurològica i respiratòria de pacients inclosos en el projecte SENEGENE. El Dr Pedro M Rodríguez Cruz va crear el projecte SENEGENE l’any 2020, una iniciativa sense ànim que porta més de dos anys realitzant estudis neurogenètics en persones amb malalties minoritàries d’origen genètic a Senegal i l’Àfrica Occidental, amb l’objectiu de promoure i millorar el coneixement de les malalties genètiques rares.

L'any 1993, el Col·legi de Metges de Barcelona (CoMB) va impulsar la creació de les beques Dr. José Luis Bada per a metges cooperants, amb l'objectiu principal de promoure la formació mèdica de metges cooperants i per millorar, en la mesura de les possibilitats, les condicions sanitàries dels països en vies de desenvolupament.