Es posa en marxa la primera interconsulta entre infermeria hospitalària i d’atenció primària, que millora l’atenció al pacient amb marcapassos

- Equipaments

És un circuit pioner al servei sanitari públic a Catalunya, creat a partir de l’experiència pacient en el marc del projecte d’innovació Ritmocore

Gràcies a la millora de la comunicació entre infermeres s’eviten desplaçaments innecessaris a l’hospital

S’han iniciat les proves del primer circuit d’interconsultes d’infermera familiar i comunitària d’Atenció Primària amb infermera hospitalària en el marc de Ritmocore (http://www.ritmocore-ppi.eu/), un projecte de compra pública de solucions innovadores en salut en què participa l’Atenció Primària de l’Àrea Metropolitana Sud de l’ICS i l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB). L’objectiu de Ritmocore és transformar la gestió de la cura i l’atenció dels pacients amb bradicàrdia i arítmies.

Per primera vegada al servei de salut públic a Catalunya s’ha establert un circuit d’interconsulta d’infermera a infermera. En concret, les infermeres familiars i comunitàries dels Centres d’Atenció Primària poden realitzar consultes relatives a l’acompanyament i seguiment del pacient a infermeres especialitzades en arítmies del Servei de Cardiologia de l’Hospital de Bellvitge.

Tradicionalment, la interconsulta s’ha entès com un procés de comunicació que s’estableix entre dos professionals mèdics de diferents àrees d’expertesa, en què la persona sol·licitant requereix l’opinió sobre alguna patologia del pacient al metge consultor. Aquest nou circuit afavoreix l’atenció integral i integrada del pacient portador de marcapassos, fomentant la resolució de dubtes de forma ràpida i eficient en qualsevol dels serveis assistencials en els que es troba el pacient.

La necessitat de crear aquest circuit únic s’ha detectat durant el procés d’innovació de Ritmocore, un dels principals projectes de compra pública de solucions innovadores en salut actualment en curs a la UE amb finançament del programa Horizon 2020, en què participa l’HUB, l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, l’Hospital Universitari Mútua Terrassa i el Liverpool Heart & Chest Hospital NHS Foundation Trust (Regne Unit).

A més de telemonitoritzar els marcapassos implantats i els signes vitals mitjançant sensors, dispositius i aplicacions mòbils, Ritmocore té com a objectiu la millora de la presa de decisions i l’empoderament dels professionals d’Atenció Primària i la integració assistencial a través de l’intercanvi d’informació. El fet de situar l’usuari com centre d’atenció acompanyant-lo en el seu procés fa que el circuit d’interconsulta respongui fidelment a aquesta finalitat.

Un primer pas per a dotar de més autonomia a les infermeres

Segons Jenifer Ballesteros, infermera de l’Equip d’Atenció Primària Sant Josep, que actualment s’ubica al CAP Just Oliveras de L’Hospitalet, el nou circuit d’interconsultes comportarà molts avantatges, tant per a les infermeres com per als pacients: “la forma de solucionar problemes serà molt més ràpida, sense haver d’anar a l’atenció especialitzada, en un espai-temps de menys de 24 hores”. Núria Romero, infermera clínica territorial que ha participat en el disseny del Pla de Cures afegeix: “És realment un pas endavant i, a més de cardiologia, tenim esperança per implantar la interconsulta infermera-infermera en altres especialitats”.

Des de la plataforma eCAP, la infermera d’Atenció Primària podrà fer la interconsulta de forma asíncrona, adjuntant informació rellevant i fins i tot fotografies. Si la consulta es fa abans de les 13 hores, la infermera de l’HUB respondrà el mateix dia, si no ho farà al dia següent.

“Cobrim pacients d’una zona molt àmplia, molts dels quals havien de venir a la revisió de la ferida a l’hospital, el que sovint comporta desplaçament des de molt lluny i ajuda de familiars. Hi ha cures d’infermeria que s’han de fer valdre al centre d’atenció primària amb la seva infermera de referència”, assegura Elena Calvo, infermera gestora d’arítmies i hemodinàmica cardíaca de l’Àrea Malalties del Cor del Servei de Cardiologia de l’HUB. “L’equip del CAP coneix bé al pacient i, és per això, que la infermera pot adaptar les cures a la seva forma de vida, al suport familiar i a les seves necessitats, i en podrà fer seguiment en el temps”, ha puntualitzat Calvo. En els casos que el pacient ho requereixi, continuarà venint a l’hospital a revisar la cura.

“S’ha creat una nova via de comunicació directa entre hospital i Atenció Primària amb l’objectiu de donar resposta a aquells casos complexos i de difícil abordatge en els que és rellevant i necessari un contínuum assistencial. Per això, des del Grup de Consultors de Ferides de l'Atenció Primària Metropolitana Sud de l'ICS s'ha creat un correu electrònic genèric on es rebran de primera mà aquests casos i es remetran als equips corresponents per fer-ne el seguiment”, comenta Montse Villanueva, infermera i consultora de ferides cròniques.

“Esperem que s’estableixi una comunicació recíproca: que des de l’HUB també puguem fer interconsulta amb les infermeres del CAP i que puguem donar avisos sobre casos en concret. Això és un inici important i esperem que continuï avançant”, segons la infermera gestora de l’Hospital de Bellvitge.