El Servei de Farmàcia Hospitalària de l’HUB rep la Certificació en Humanització de la Fundació Humans

- Certificacions

Després d’haver avaluat més de 60 indicadors de qualitat en humanització, la Fundació Humans ha entregat la Certificació en Humanització al Servei de Farmàcia Hospitalària de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB), la primera a Catalunya. A més, durant els pròxims tres anys, el servei posarà en marxa les accions d’un Pla Estratègic d’Humanització per millorar el grau d’humanització obtingut enguany i revalidar aquesta acreditació.

La Farmàcia Hospitalària és una peça angular de l’esquema sanitari: en primer lloc, perquè és un servei transversal; i en segon lloc, perquè té un paper fonamental en el maneig farmacoterapèutic dels pacients ambulatoris que hi acudeixen diàriament o dels que estan ingressats.

Per això, resulta clau treballar de forma sistemàtica la introducció de la humanització en els processos de la Farmàcia Hospitalària, sempre pensant en el benestar del pacient i també en tenir cura del professional sanitari.

Amb aquest objectiu, el Servei de Farmàcia Hospitalària de l’Hospital de Bellvitge ha treballat, de la mà de l’equip de la Fundació Humans, per acreditar el seu grau d’humanització actual amb la Certificació en Humanització. Alhora, han co-creat un Pla Estratègic a tres anys vista per propiciar la transformació del servei cap a l’excel·lència humanitzadora. La qualificació obtinguda en l’acreditació actual ha estat un B+, i aquest pla es dirigeix a treballar per millorar i assolir la qualificació A+ en totes les dimensions avaluades.

Una Farmàcia Hospitalària amb el pacient al centre

Un Comitè Científic ha identificat per a la Fundació Humans les “dimensions de la humanització” d’un servei de Farmàcia Hospitalària: atenció i tracte al pacient, formació i atenció al professional, recursos i processos, coordinació sanitària, social i comunitària, valoració global i suport a la persona, formació i informació al pacient, i instal·lacions.

Per a cadascuna d’aquestes dimensions, s’han establert uns estàndards de qualitat. És a partir de l’anàlisi i l’avaluació d’aquests indicadors que es determina el grau d’humanització del servei. L’auditoria duta a terme per un equip independent de la Fundació Humans ha permès a la Farmàcia Hospitalària de l’HUB establir objectius mesurables d’humanització a assolir en els pròxims tres anys.

Entre les actuacions previstes, es contempla la creació d’un Comitè d’Humanització multidisciplinari dins del mateix servei, així com la incorporació de la veu i l’experiència del pacient amb enquestes, entrevistes i l’organització de grups focals.

S’espera que aquest Pla Estratègic d’Humanització sigui un projecte enriquidor i que permeti aconseguir la humanització en un entorn molt digitalitzat i tecnificat com és la Farmàcia Hospitalària de l’Hospital de Bellvitge, que fa més de 6.000 dispensacions ambulatòries mensuals.

De fet, la HUBmanització és una de les línies estratègiques de l’Hospital Universitari de Bellvitge. Té com a finalitat assolir una atenció més personalitzada, empàtica, respectuosa, compassiva i solidària.