El futur ineludible de la intel·ligència artificial i la salut, protagonistes de la tercera jornada d’Innovació de la Gerència Territorial Metropolitana Sud

- Innovació

La jornada anual d’Innovació de la GTMS de l’ICS s’ha celebrat a l’Hospital Universitari de Bellvitge, centrada en la intel·ligència artificial (IA) i la gestió de les dades com a vectors en la millora de la gestió, la precisió, l’eficiència i la seguretat en la pràctica clínica. Els projectes d’ús intel·ligent de les dades de la GTMS, com el Critic-Contas, la Radiòmica o el programa Oracle per a la millora dels pacients amb insuficiència cardíaca, han destacat per la seva proposta de valor disruptiva i la capacitat d’optimització dels recursos sanitaris.

Durant la conferència inaugural, Josep Maria Martorell, director associat del Barcelona Supercomputing Center, ha aportat una visió global tecnològica i ha posat exemples de projectes de salut actuals basats en intel·ligència artificial. “És molt necessari que el sistema sanitari abordi aquests àmbits”, ha recalcat Martorell. En la mateixa línia, Pol Pérez, director de l'Àrea de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions del Servei Català de la Salut, ha apuntat que “les dades són un dels punts forts de la salut i, precisament, són també l’ADN per a la implementació de processos d’intel·ligència artificial”. A més, Pérez ha recordat els reptes del sistema de salut, especialment en quant a agregació de dades i transversalització de la innovació.

Projectes disruptius de la GTMS

Durant la jornada s’han presentat alguns dels projectes innovadors de la Gerència Territorial Metropolitana Sud que es realitzen mitjançant l’ús intel·ligent de dades. El Dr. Josep Comín, director d’innovació, recerca i universitat de la GTMS, ha explicat l’estudi Oracle per a la millora dels pacients amb insuficiència cardíaca. Es tracta d’una nova forma de biomarcadors per desenvolupar una calculadora de risc que permeti la individualització i adequar les intervencions. El Dr. Rafael Máñez, cap de servei de Medicina Intensiva de l’HUB, i l’Adrià Ricarte, membre de la Unitat de Gestió Funcional de les Dades de l’HUB, han presentat el Critic-ContAs, un projecte que utilitza la intel·ligència artificial per millorar l’atenció als malalts crítics mitjançant una assistència precoç.

El Dr. Máñez ha destacat la voluntat d’aprofitar la gran quantitat d’informació que es genera a les UCIs pel desenvolupament d’algoritmes intel·ligents que ajudin en la presa de decisions.

Per altra banda, el Dr. Nahum Calvo, Director Clínic Territorial de Diagnòstic per la Imatge de la GTMS, ha explicat el projecte de Radiòmica per transformar la imatge mèdica en coneixement predictiu. “A l’Hospital de Bellvitge podem ser referents en biomarcadors d’imatge, per tal de practicar una medicina predictiva, precisa, personalitzada i de valor”, ha remarcat Calvo, en el que suposa un nou paradigma en el Diagnòstic per la Imatge, passant de la interpretació subjectiva a la quantificable a partir de l'anàlisi de dades.

A més, el Dr. Ramón Vila, cap de Servei Angiologia i Cirurgia Vascular de l’HUB, i Miquel Àngel Díaz, Coordinador Unitat de Ferides Cròniques i Complexes de l’Atenció Primària Metropolitana Sud (APMS), han presentat Pediterm, una eina de cribratge de risc del peu diabètic amb termografia. Per últim, Esther Gil, membre de la Direcció Estratègica d'Atenció Primària i Comunitària del Departament de Salut, i Abel Majà, enginyer de processos al Servei Català de Salut, han explicat la “Programació per motius, una aplicació d’IA en la millora del flux de consultes a l’Atenció Primària de Salut”.

Incorporació d’informàtics i enginyers a la salut

La jornada s’ha apropat de manera dinàmica a altres àmbits com regulació, protecció, ètica o avaluació de l’impacte de les tecnologies. Els ponents han coincidit que cal incorporar més informàtics i enginyers al sector salut, donades les sinèrgies creixents i indestriables entre les diferents especialitats.

També s’ha fet èmfasi en la necessitat d’utilització de dades d’ús secundari i, durant la taula rodona “Dades de Salut: l’ADN de la intel·ligència artificial”, la Dra. María Soler, cap de la Unitat de Gestió de Dades i Avaluació del GTMS, ha reivindicat l’homogeneïtzació i estructuració de les bases de dades al conjunt de Catalunya.

A la cloenda, el Dr. Josep Comín ha valorat la gran utilitat de la tercera edició de la jornada d’innovació i ha remarcat el potencial de la Smart Health Community, que pretén potenciar i consolidar un ecosistema d’innovació en salut a través de l’impuls de la medicina personalitzada. La jornada ha comptat amb la presència de la Dra. Encarna Grifell, sotsgerent i directora d’innovació de la GTMS fins a la seva recent jubilació, qui ha rebut el reconeixement i l’aplaudiment dels assistents en diverses ocasions.