Dues noves activitats completen la participació de l’HUB al Mes de la Salut Mental de l’Hospitalet

- Formació

L’Hospital Universitari de Bellvitge ha completat la seva col·laboració amb el Mes de la Salut Mental de l’Hospitalet, organitzada per l’ajuntament, amb un estand a la Mostra de Serveis i Entitats de Salut Mental el passat 21 d’octubre, i una jornada dedicada al programa de participació i transformació de l’estigma de salut mental entre joves a l’Hospitalet Escolta l’Art

A l’estand de l’HUB, un equip de professionals de Psicologia Clínica i Psiquiatria del centre, amb la col·laboració d’estudiants del Grau d’Infermeria del Campus Bellvitge de la UB van explicar de forma pràctica als ciutadans el funcionament de l’e-Estesia, un serious game que s’està utilitzant com a eina terapèutica en addicions comportamentals i trastorns relacionats amb la impulsivitat, com ara els relacionats amb el joc (apostes, videojocs); les alteracions de la conducta alimentària; el trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat (TDAH) i els trastorns de personalitat.

L’e-Estesia actua com a complement de la teràpia psicològica habitual i funciona de forma molt senzilla, tal i com van poder comprovar les persones que van passar per l’estand de l’HUB a la Mostra d’Entitats. Un biosensor avalua la taxa cardíaca durant el joc, que consisteix en assolir arribar a un escenari natural clar i assolellat des d’un fosc i de tempesta gràcies al biofeedback detectat pel biosensor, que reacciona a la recuperació d’un estat de calma per part de l’usuari.

La setmana passada, l’HUB va participar en altres dues activitats del programa del Mes de la Salut Mental de l’Hospitalet. El 17 d’octubre va participar en la caminada “Fes salut i coneix l’Hospitalet”, que es va iniciar al Centre Cultural Metropolità Tecla Sala i va acabar a l’HUB, on es va celebrar una activitat de recuperació i relaxació i es va repartir fruita.

A més, el 18 d’octubre, la sala d’actes de l'HUB va acollir, com l’any passat, l’activitat de teatre fòrum “Segundo Segunda”, a càrrec de l’associació santboiana Grup de Teatre Imagina. La representació va tenir com a objectiu obrir un diàleg participatiu sobre els conflictes i la necessitat de superar estereotips amb les persones amb malaltia mental.

L’art com a eina per eradicar l’estigma en salut mental

El passat 23 d’octubre, la sala d’actes de l’HUB va acollir l’acte de presentació del programa Escolta l’Art, que es planteja utilitzar la creació artística com a eina per afavorir el benestar emocional dels joves amb problemes de salut mental que hi participen.

Es tracta d’un projecte comunitari que duen a terme la Unitat de Salut Mental de l’ICS, el Club Social de la Fundació Salut i Comunitat i l’Escola Municipal de Música-Centre de les Arts, i que enguany arriba a la seva 5a edició. Hi ha participat una dotzena de joves d’entre 18 i 35 anys, que a partir de la música i al creativitat artística han portat a terme activitats que han de contribuí també a eradicar els prejudicis socials que encara acompanyen els trastorns mentals .

En l’acte van intervenir diferents professionals i també es van presentar una sisena de les creacions que han portat a terme els participants del programa, que van incloure vídeos, curtmetratges i actuacions en directe.

A més de lluitar contra l’estigma i normalitzar les malalties mentals, un altre dels objectius de Escolta l’Art és promoure la inclusió, la promoció i la prevenció de la salut mental, sobre tot sensibilitzant la població jove i adolescent sobre la necessitat de parlar sense tabús d’aquestes qüestions.