Bellvitge ha estat per segon any consecutiu l’hospital que ha realitzat més trasplantaments renals d’adults a l’Estat

A més, ha tornat a ser l’hospital català que ha aconseguit més donants d’òrgans. L’hospital també ha liderat les donacions en asistòlia a nivell estatal

Durant l’any 2020, l’Hospital Universitari de Bellvitge ha dut a terme un total de 148 trasplantaments de ronyó en adults, xifra que suposa que per segon any consecutiu lideri aquest tipus d’intervenció en tot l’estat. Tot i l’impacte de la Covid-19, en el decurs del 2020 s’hi han portat a terme un total de 211 trasplantaments: 148 de ronyó, 56 de fetge i 7 de cor. A banda del trasplantament renal, aquestes dades situen l’hospital com a segon de Catalunya i cinquè d’Espanya en el de fetge, i tercer de Catalunya en cor.

D’altra banda, Bellvitge ha estat l’hospital català amb més nombre de donants d’òrgans, un total de 50, segons les dades de l’informe anual de l’Organització Catalana de Trasplantaments (OCATT). Així mateix, Bellvitge ha estat el primer centre de Catalunya quant a òrgans generats, amb un total de 167.

El Dr. Nicolás Manito, director del Programa de Trasplantaments de l’Hospital Universitari de Bellvitge, considera que aquests resultats, tant de donants com de trasplantaments, mostren “com gràcies a la generositat de les famílies i l’esforç dels professionals hem aguantat el cop de la pandèmia, que va aturar completament els trasplantaments entre els mesos de març i maig”. En un any marcat per la Covid-19, el primer objectiu de la coordinació i els equips de trasplantament ha estat garantir la seguretat dels pacients en unes circumstàncies extraordinàries.

Les donacions d’òrgans es van distribuir gairebé al 50% entre donants en mort encefàlica i en asistòlia (cor aturat). Concretament, les 27 donacions en asistòlia aconseguides suposen el registre més alt de tots els hospitals espanyols durant 2020. Pel que fa a la donació de teixits, Bellvitge es va situar com a tercer centre català amb un total de 157 donants i va ser el primer en obtenció de vàlvules cardíaques. Les xifres assolides consoliden l’Hospital Universitari de Bellvitge com un dels centres capdavanters a tot l’estat en el primer i inqüestionable esglaó del sistema de trasplantaments.

Les conseqüències de l’emergència provocada per la Covid-19 expliquen la reducció global de les donacions d’òrgans en el 2020, un 29% a Catalunya (a l’Hospital de Bellvitge un 24%), i dels trasplantaments (23% a Catalunya, 24% a Bellvitge). De forma excepcional, en el cas dels trasplantaments hepàtics s’ha aconseguit mantenir l’activitat en 2020 gairebé als mateixos nivells que l’any anterior. Es van realitzar 56 trasplantaments, només 2 menys que en 2019, “un fet que ens fa pensar que sense els tres mesos d’aturada hauríem superat clarament les xifres de l’any anterior”, explica el Dr. Manito.

D’altra banda la reducció dels trasplantaments cardíacs en 2020 s’ha vist compensada a l’Hospital de Bellvitge per l’implant de 8 assistències ventriculars mecàniques de llarga durada (conegudes també com cors mecànics) el passat any. Aquests dispositius estan indicats com a pont per a pacients que esperen un trasplantament de cor o com a teràpia definitiva per a aquelles persones per a les quals el trasplantament no és una solució vàlida i que sense una assistència mecànica no tindrien cap expectativa.

Fotos: OCATT