Els trastorns de la conducta alimentària centren una nova xerrada divulgativa de l’HUB a l’Hospitalet

La prevenció dels trastorns alimentaris va ser la protagonista d’una nova conferencia del cicle de xerrades científiques a l’Hosptalet, impulsades per l’Hospital de Bellvitge (HUB) amb motiu de la celebració del seu 50è aniversari. Isabel Sánchez-Díaz, psicòloga adjunta en la Unitat de Trastorns de la Conducta Alimentària i en la Unitat de Trastorns Obsessiu-Compulsius del Servei de Psiquiatria de l'HUB, i Lucía Camacho-Barcia, investigadora d’aquesta unitat i de l’IDIBELL, van parlar el 19 de maig a l’Espai Jove de Ca n’Arús sobre uns trastorns que tenen una especial incidència entre les i els joves.

Tal i com van explicar les dues professionals de l’HUB, els trastorns alimentaris (TCS) són més que un problema amb el menjar, que no afecten específicament més a les dones, tot que pugui semblar el contrari, però si que arriben menys homes a les consultes perquè els hi costa més demanar ajuda davant un problema associat a factors de risc socioculturals, individuals i biològics. Van repassar l’evolució del concepte de bellesa a través del temps i les cultures, incidint en com els estereotips inabastables generen insatisfacció.

Com a resposta aquests estereotips van reivindicar la capacitat crítica. En aquesta línia, és cabdal la reacció global com a societat. Entre els factors individuals rellevants per desenvolupar TCA van destacar l’autoestima, les habilitats socials, el perfeccionisme, la insatisfacció personal i la gestió de les emocions, que cal que tinguin la seva expressió. En aquest sentit, van remarcar que el reforç de l’autoestima pot esdevenir un element de protecció.

La diferència entre nodrir-se i alimentar-se és també molt important. L’alimentació esdevé un problema quan no ens preocupa nodrir-nos sinó perdre pes, van recalcar. La reducció de calories no és el secret per perdre pes, sinó que si mengem pensant en una correcta nutrició el podrem autoregular. Cal validar que realment consumim la quantitat necessària d’aliments saludables, en horaris regulars i amb una correcta hidratació. Un dels senyals d’alerta per detectar possibles problemes de TCA és el canvi personalitat. El problema no és el menjar, és la manera d’expressar el problema.

La xerrada també va comptar amb el valuós testimoni d’un pacient d’anorèxia nerviosa de la Unitat de TCA de l’HUB. Jordi Figuerola. En Jordi porta dos anys en tractament a l’Hospital de Dia i va explicar com és ara que comença a acceptar el seu cos i és capaç de substituir emocions negatives com ràbia, ira o fàstic per d’altres positives com l’alegria o l’empatia.

El seu TCA, que li va costar acceptar i reconèixer “perquè tota la simptomatologia de l’anorèxia està molt focalitzada en les noies”, li ha fet prendre consciència de la importància de compartir la seva experiència per ajudar a d’altres persones que puguin trobar-se en una problemàtica semblant. Per aquest motiu és molt actiu en les xarxes i compta amb un perfil d’Instagram @anorexia_masculina on explica el dia a dia del seu tractament.