L’Hotel Salut Hesperia de Sant Joan Despí ha estat un dels recursos que el CatSalut ha posat a disposició de l’Atenció Primària Costa Ponent per tenir un espai d’aïllament temporal per atendre les necessitats de persones afectades per la crisi de la Covid-19 a l’àrea del Baix Llobregat Centre.
Durant la situació de pandèmia, ha estat de vital importància la mirada social i el treball integral d’equips multidisciplinaris. Les dinàmiques entre diferents nivells assistencials i equips de professionals han permès detectar les situacions més vulnerables des del punt de vista social. Aquestes interaccions han possibilitat un bon maneig clínic durant l’estada dels pacients i el posterior retorn a la comunitat, ja sigui a domicili o en el cas de necessitar tramitar algun recurs social. D’altra banda, ha estat molt important la col·laboració estreta entre els professionals de l’hospital, sobretot els serveis de Nefrologia, Cirurgia i l’atenció primària.
Aquesta col·laboració s’ha realitzat per diferents canals: per via telefònica, presencial i per correu electrònic.
Alguns exemples que poden il·lustrar aquestes dinàmiques són:
• En el moment de la derivació, s’ha mantingut contacte amb els sanitaris responsables dels pacients a nivell hospitalari per acordar objectius en el maneig del risc trombòtic: consensuar dosi i durada del tractament amb heparina, necessitat de repetir analítiques amb dímer o pas a anticoagulants orals.
• S’ha mantingut un contacte estret amb Servei d’Hospitalització a Domicili, col·laborant conjuntament amb pacients que s’han aguditzat i que necessitaven un reingrés a l’hospital; a d’altres, se’ls han realitzat ECG, analítiques, etc. També s’ha atès algun cas de pacient amb medicació endovenosa diària que han realitzat les infermeres de primària a petició del servei de l’hospital.
• Les professionals d’infermeria de primària han realitzat PCRs i serologies ELISA a pacients sanitaris abans de l’alta. S’han posat a debat indicacions i resultats amb el servei de Laboratori de l’hospital que també ha facilitat frotis i tot el material que s’ha necessitat.
• S’han compartit casos de pacients en hemodiàlisi amb nefròlegs sobre la necessitat d’ajustar tractaments antihipertensius, insulines i necessitat de testar negativitat de la PCR per poder ser traslladats a serveis intermedis.
• S’ha atès un pacient amb un empiema infecciós, a qui s’ha realitzat RX de seguiment i contacte amb pneumòlegs per veure l’evolució, decidir la durada del tractament antibiòtic i l’estratègia terapèutica a l’alta. S’han consultat amb el Servei de Ginecologia i Obstetrícia protocols d’aïllament en el cas de puerperis i un cirurgià d’Urgències ha visitat una pacient de l’Hotel per avaluar-la per dolor i una massa abdominal.
I es podria seguir amb més exemples... Està demostrat que treballar d’aquesta manera aporta valor afegit i produeix beneficis en la salut dels pacients, en la seva seguretat, en els costos, i contribueix a millorar la satisfacció dels professionals. “Pensem que, en el present Postcovid-19 que ara engeguem, hem de ser capaços d’avançar en aquesta direcció, mantenint una relació centrada en el pacient, àgil, fluïda i coordinada entre els diferents nivells assistencials i en clau territorial”, afirma Lali Ruiz, directora assistencial de l’Hotel.
El 14 de maig, els professionals destinats a l’Hotel Salut Sant Joan han finalitzat la seva tasca amb un balanç de 154 persones ateses. Hi han treballat 10 infermeres, 2 metges, 4 auxiliars administratius, 2 professionals GiS i 1 treballadora social.