Desmuntamites: 5 falsos mites sobre la cefalea

Descobreix 5 falsos mites sobre la cefalea que segurament no sabies

Encara que els tumors cerebrals poden causar cefalees, la majoria de les cefalees no estan relacionades amb tumors. Les cefalees són un símptoma comú que pot tenir una varietat de causes, que van des de l'estrès fins als desencadenants ambientals com les cefalees tensionals, i sobretot la migranya. En aquests últims fins i tot aliments (com xocolata, formatges curats, vi i alcohols) o ambientals com olors o factors meteorològics (fronts de baixa pressió amb fred sec) poden desencadenar episodis de migranya.

Si bé és cert que les cefalees són més comunes en adults, també poden afectar nens i adolescents. Les cefalees a la infància poden tenir diverses causes i sovint s'associen amb factors genètics, estrès escolar o problemes de visió. Si bé no interfereix en el desenvolupament del nen o adolescent, sí que suposa una interferència en les tasques educatives i físiques amb relació a la concentració i absentisme escolar.

Tot i que la hipertensió arterial pot causar cefalees en algunes persones, i és el primer factor desencadenant que hem de descartar en ser tractable, la majoria de les cefalees no estaran relacionades amb la pressió arterial alta. Les cefalees poden ser el resultat d'una varietat de factors, com ara tensió muscular, estrès o trastorns vasculars.

Encara que l'estrès mental pot desencadenar cefalees tensionals, aquestes també poden ser causades per tensió física muscular al coll, les espatlles i la mandíbula (el característic bruxisme o grinyolar de dents durant el son). A més, altres factors com la mala postura, la manca de son o la fatiga poden contribuir a aquestes cefalees. La principal complicació és el sobreabús d'analgèsics que pot comportar que el pacient necessiti prendre medicació per evitar l'aparició de cefalea.

Si bé algunes cefalees poden ser persistents o difícils de tractar, moltes poden manejar eficaçment amb medicaments, canvis en l'estil de vida i teràpies complementàries. És important consultar un metge si experimentes cefalees freqüents o greus per obtenir un diagnòstic precís i un pla de tractament adequat. I sobretot que el pacient sàpiga reconèixer el tipus de cefalea i el tractament adequat evitant el sobreabús de medicació. Si bé no tenen un risc vital interfereixen si no es controla de manera important amb les capacitats socials i laborals de les persones.

Servei de Neurologia