L’ICS planteja una dinàmica gamificada a professionals dels serveis d’Urgències per ajudar a detectar casos de violència masclista

- Formació

‘Una mirada atenta’ convida a reflexionar, en format de joc de taula, sobre les explicacions que donen les pacients i les seves conductes a la consulta, perquè els equips que les atenen estiguin atents a possibles indicadors de violència masclista

Una dona de 75 anys que arriba a Urgències acompanyada del seu marit per una sobredosi d’antidepressius. Una noia, de 17, que hi arriba amb la respiració accelerada, sudoració i nerviosisme, i acompanyada d’una amiga amb qui estava estudiant a la biblioteca. O una altra dona, aquesta de 33 anys, que va a l’hospital per un sagnat quatre mesos després d'haver parit. Aquestes són algunes de les primeres dades que es donen als i les professionals dels serveis d’Urgències dels centres de l’Institut Català de la Salut (ICS) que participen en la dinàmica gamificada Una mirada atenta, una formació innovadora que busca ajudar a identificar possibles víctimes de violència masclista.

La proposta, que es presenta en format joc de taula, va oferint informacions de forma progressiva als i les participants sobre les explicacions que donen sis dones dels motius pels quals han anat al servei d'Urgències i també sobre com actuen (elles i, en alguns casos, també els seus acompanyants) quan són a la consulta: si obliden dades rellevants, si se les veu dubtar abans de respondre, si estan nervioses, si l’acompanyant mostra o no preocupació pel seu estat de salut, etc.

L’objectiu de la dinàmica és que els equips que hi participen reflexionin sobre les diferents explicacions que se’ls ofereixen i que, en diferents fases, vagin acordant quina dona consideren que podria ser víctima d’alguna violència masclista. Els casos recollits són representatius de diferents formes de violència contra les dones i tenen protagonistes d’edats, orígens i classes socials diversos, perquè no hi ha un perfil predeterminat de víctima.

“La proposta genera un espai de reflexió dins de l’equip sobre quins poden ser els senyals d’alerta de situacions de violència masclista i ajuda que tothom estigui atent a aquests indicis per millorar la detecció de possibles casos. La dinàmica recull els diferents tipus de violència masclista, des de la vicària, fins a la física, la sexual o l’econòmica. És una mirada transversal a diferents situacions que es poden donar als centres sanitaris. L’objectiu és que tothom estigui atent a tots els detalls i que les dones que entrin als centres sanitaris es puguin sentir segures”, explica Vanessa Garcia Chousa, responsable d’Igualtat de l’ICS. Fins ara s’han preparat 275 edicions del joc de taula, que aquest matí ja han provat professionals d’Urgències de l’Hospital Universitari de Bellvitge.

En aquest cas, la referent d’Igualtat de l’Hospital, Esther Lozano, és qui ha fet de guia de la dinàmica. La proposta sempre necessita una persona que faci de dinamitzadora, que és qui planteja preguntes als i les participants, per convidar-los a reflexionar sobre les situacions que es poden trobar. “El format interactiu, amb exposició de casos reals, aconsegueix que la dinàmica sigui una eina molt potent d’aprenentatge i fa que els i les professionals es replantegin possibles prejudicis i estereotips i que obrin la mirada”, valora Esther Lozano. “És molt important millorar la capacitat de detecció de violència masclista, especialment als serveis d’Urgències, que sovint són el primer punt de contacte sanitari”, explica Pierre Malchair, cap del Servei d’Urgències de l’Hospital Universitari de Bellvitge.

La dinàmica comença amb les fotografies de les sis dones sobre la taula i la lectura de la primera informació sobre cadascuna de les històries. A partir d’aquí, els i les participants han d’anar descartant els casos que els semblen menys sospitosos de ser violència masclista, fins a quedar-se amb una única possible víctima.

Aquesta formació, que ja s’ha començat a fer als equips d’Urgències dels hospitals de l’ICS, s’estendrà després als serveis més susceptibles de detectar situacions de violència masclista: Ginecologia, Obstetrícia, Salut Mental, Psiquiatria i Traumatologia. En una segona fase, es farà també als equips d’Urgències de l’atenció primària. U

Ulleres 3D i formacions immersives

Amb l’objectiu de donar tantes eines com sigui possible als seus i les seves professionals per identificar millor les situacions de violència masclista, l’ICS també ha desenvolupat unes ulleres 3D que els permeten sentir que estan dins d’una escena de violència entre una parella, per viure-la en primera persona i accedir a la primera visita de la dona a les Urgències d’un centre hospitalari. També s’estan fent unes formacions immersives, a partir de teatralitzacions, que interpel·len de forma directa els i les professionals perquè decideixin com actuar davant de possibles situacions de violència masclista. Aquestes dues experiències són itinerants. L’ICS preveu que, un cop acabada la formació, l’hagin realitzada més de 23.000 professionals de l’atenció primària i ja l’han començada a fer també en hospitals, com el de Bellvitge.