L’Hospital de Bellvitge transforma l’edifici Delta en una àrea neurològica

- Equipaments

Aquesta construcció annexa es va aixecar en un temps rècord per donar resposta als pics més greus de la pandèmia, el gener de l’any 2021

L’Hospital Universitari de Bellvitge concentrarà l’atenció als pacients de neurologia i neurocirurgia en l’edifici Delta, l’annex que es va posar en marxa el gener de 2021 per respondre a la pandèmia de la covid-19. La progressiva pèrdua de virulència de la pandèmia, gràcies a la vacunació, ha comportat una important reducció del nombre d’ingressos i permet planificar, dos anys després, aquest nou ús per a l’edifici Delta.

En la seva concepció funcional, el Delta comptava ja amb una àrea de semicrítics, àrees d’hospitalització i un espai de rehabilitació intensiva. Això facilita ara la seva readaptació com a àrea de cures i coneixement de neurologia i neurocirurgia sense grans modificacions de la seva estructura bàsica i amb l’objectiu d’estrenar els seus nous usos el segon semestre d’aquest 2023.

L’hospital ja treballa en l’equipament i l’adaptació dels 4.500 m2 del Delta, distribuïts en quatre plantes, per tal que esdevinguin l’àrea d’excel·lència per al tractament de pacients neurològics i neuroquirúrgics. Entre las primeres actuacions figuren la instal·lació a la planta baixa d’una ressonància magnètica i un angiotac, dues de les proves diagnostiques més habituals en neurologia, i l’adaptació de les unitats d’hospitalització amb l’equipament de monitoratge necessari en aquestes patologies.

Mentre es desenvolupin les obres, l’edifici Delta continuarà actiu. Ara per ara, tres de les plantes estan en ple funcionament (l’única que no ho està és la planta baixa, on han començat els treballs). Així, a la primera planta es troba la unitat de semicrítics respiratoris; la segona acull l’hospitalització de pneumologia i cirurgia toràcica, mentre que, per últim, a la tercera planta estan ubicades la Unitat de Curta Estada d’Urgències (UCEU) i els llits de reforç previstos en el PIUC (Pla Integral d’Urgències de Catalunya). Totes aquestes unitats s’aniran reubicant de forma progressiva en altres espais de l’HUB.

En opinió de la Dra. Evelyn Shaw, subdirectora d’Hospitalització i Gestió de Pacients de l’Hospital de Bellvitge, la nova funció de l’edifici Delta afavorirà l’atenció als pacients neurològics, “perquè estaran en un mateix espai i tindrem més capacitat per realitzat proves diagnostiques, amb l’expertesa i abordatge homogeni de les cures, i un pont de connexió directa amb l’Àrea del Malalt Crític, que facilita la mobilitat de pacients i professionals”.

Aquest pont de connexió entre l’edifici Delta i el bloc tecnoquirúrgic de l’hospital, on es situen les Urgències, les UCI i els quiròfans, entre d’altres equipaments, ha resultat un factor clau per a l’eficàcia de la resposta covid de l’HUB durant la pandèmia. Ara està previst mantenir el valor d’aquesta passera en el nou ús del Delta. En comptes d’actuar com una estructura aïllada, l’edifici es connecta així de forma directa amb el bloc tecnoquirúrgic i per extensió amb la resta d’edificis de l’hospital.

El Delta, situat davant de l’antiga Escola d’Infermeria, va ser el primer dels cinc edificis annexes impulsats pel Departament de Salut per donar resposta a la pandèmia en entrar en funcionament. Es va construir en un temps record de menys de quatre mesos. Amb la seva posada en marxa, el mes de gener de 2021, l’Hospital Universitari de Bellvitge va guanyar 64 nous llits d’hospitalització convencional, 30 de semicrítics i 20 punts d’atenció d’urgències de Covid-19 per respondre als pics més greus de la pandèmia.

En aquell moment va ser un equipament vital per a l’HUB, ja que va permetre crear dos circuits segurs i diferenciats d’urgències i hospitalització: un per a pacients amb sospita o confirmació de covid i un altre per a la resta.