L’Hospital de Bellvitge realitza el primer trasplantament cardíac en asistòlia controlada de Catalunya amb el cor d’un donant d’un altre centre

L’extracció del cor es va realitzar a l’Hospital Germans Trias i Pujol i el trasplantament, tot seguit, a l’HUB completant un procediment de molt alta complexitat

Des de començament d'any ja s'han realitzat a l'HUB tres trasplantaments cardíacs en asistòlia controlada

Professionals de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) han realitzat aquest mes de juny per primera vegada a Catalunya un trasplantament cardíac en asistòlia controlada amb el cor d’un donant procedent d’una donació multiorgànica en un altre centre hospitalari.

Els equips de trasplantament cardíac i hepàtic de l’HUB es van traslladar a l’Hospital Germans Trias i Pujol, de Badalona, per realitzar l’extracció multiorgànica del donant amb la col•laboració dels professionals del centre badaloní i tornar immediatament a l’Hospital de Bellvitge per completar el trasplantament.

Es tracta de la primera vegada que es fa una donació en aquestes condicions a Catalunya i la quarta a tot l’Estat. El procediment requereix d’una gran expertesa i precisió, donat que el cor està molt més temps fora de circulació que en un trasplantament en asistòlia realitzat en el mateix centre on es registra la donació.

“Habitualment completem un trasplantament en asistòlia controlada en menys d’una hora, i en aquest cas van ser necessaris uns 130 minuts per realitzar tot el procés, des de l’inici a Can Ruti fins a completar el trasplantament a l’HUB”, segons explica el Dr. Nicolás Manito, director del Programa de Trasplantament de l’Hospital de Bellvitge.

El trasplantament cardíac en asistòlia controlada suposa un reforç fonamental per al trasplantament cardíac. De fet, els tres trasplantaments d’aquestes característiques realitzats a l’HUB en el que portem d’any suposen ja el 25% de l’activitat i la previsió és que aquest percentatge arribi al 30%.

La donació d’òrgans en asistòlia es produeix a partir de donants que moren després d’una aturada cardiorespiratòria. Aquesta aturada implica que els òrgans es deteriorin ràpidament per la falta de flux sanguini, per la qual cosa el procés de donació és de major complexitat que el d'una defunció per mort encefàlica. Durant l’extracció del cor, s’instaura un circuit de perfusió que permet recuperar la seva funcionalitat mitjançant l’aportació de sang oxigenada i permet també la seva valoració funcional per part de l’equip mèdic.

Després de l’any 2020, condicionat de forma absoluta per l’impacte de la pandèmia, el trasplantament cardíac a l’HUB va recuperar en 2021 els nivells d’excel·lència assolits 2018 i 2019.

D’aquesta forma, es van portar a terme un total de 25 trasplantaments de cor en adult, xifra que només van registrar altres dos centres a tot l’Estat. D’aquesta forma i gràcies a l’expertesa i el treball coordinat dels professionals i la generositat dels donants i les seves famílies, l’Hospital de Bellvitge s’ha consolidat com un centre de referència a nivell estatal en els trasplantaments cardíacs, renals i hepàtics.