L’Hospital de Bellvitge, primer centre públic català que incorpora l’estimulació magnètica transcranial per tractar la depressió resistent

- Innovació

També s’utilitza en casos de trastorn obssessiu-compulsiu i d’altres patologies neuropsiquiàtriques resistents a d’altres tractaments.

Uns 80 pacients es podran beneficiar anualment d’aquest procediment, que registra molt pocs efectes secundaris i assoleix bons percentatges d’èxit.

La incorporació de l’estimulació magnètica transcranial repetitiva (EMTr) a la cartera de serveis de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) suposa una nova opció terapèutica per als casos de depressió resistent al tractament antidepressiu, una malaltia crònica altament discapacitant que impacta de forma negativa en tots els àmbits de la vida de les persones que la pateixen.

Es considera que un episodi depressiu esdevé resistent quan no respon als tractaments antidepressius habituals i s’ha descartat l’existència de patologies somàtiques subjacents, trastorns psiquiàtrics comòrbids o una falta d’adherència als fàrmacs prescrits. D’acord a diferents treballs, es considera que entre el 20% i el 40% dels casos de depressió esdevenen resistents al tractament antidepressiu.

L’estimulació magnètica transcranial és un procediment de neuromodulació no invasiva que s’aplica quan fracassen altres opcions terapèutiques. Es basa en l’aplicació d’estímuls elèctrics focals sobre diferents regions de l’escorça cerebral mitjançant una bobina electromagnètica col·locada al cuir cabellut. “En utilitzar polsos electromagnètics de baixa intensitat per a estimular l’activitat cerebral és molt ben tolerada pel pacient, no requereix anestèsia ni produeix dèficits cognitius”, explica la Dra. Pino Alonso, cap del Servei de Psiquiatria de l’Hospital de Bellvitge.

El tractament amb EMTr, que s’estima seguiran uns 80 pacients cada any, s’aplica de forma estàndard mitjançant protocols de 30 sessions en total, amb sessions úniques diàries de 10 a 20 minuts durant 6 setmanes seguides, provocant escassos efectes secundaris, limitats a lleus molèsties a nivell local i cefalea, que habitualment queden resolts 24 hores després de la sessió.

El percentatge de resposta positiva a l’estimulació magnètica transcranial se situa entre el 50% i el 60% dels pacients segons l’evidència científica actual i l’experiència aportada pels centres clínics de referència internacional on s’aplica aquesta tècnica. En aquest sentit, el Dr. Sergi López, psiquiatra del Servei de Psiquiatria de l’Hospital de Bellvitge, ha realitzat una estada formativa a Boston, al prestigiós Laboratory for Neuropsychiatry and Neuromodulation, Harvard Medical School and Massachusetts General Hospital, fet què ajudarà a consolidar les bases teòrico-pràctiques i els nous protocols de tractament de la Unitat de Depressió Resistent i Neuromodulació de l’HUB, coordinada pel Dr. Mikel Urretavizcaya.

Amb la incorporació a la cartera de serveis de l’estimulació magnètica transcranial, el Servei de Psiquiatria de l’HUB completa les opcions terapèutiques que ofereix als pacients amb depressió, TOC i d’altres patologies resistents i què fins ara consistien en la teràpia electroconvulsiva (TEC), l’administració nasal amb aerosol d’esketamina (ESKin), un fàrmac d’acció ràpida, i la estimulació cerebral profunda (DBS).