L’Hospital de Bellvitge ha estat el centre que ha realitzat més trasplantaments renals de donant viu a l’Estat en 2023

- Certificacions

Ha estat l’hospital que ha portat a terme més trasplantaments cardíacs a Catalunya

També ha tornat a liderar la donació de teixits als centres catalans

En el decurs de l’any 2023, l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha dut a terme un total de 291 trasplantaments d’òrgans en adults. S’hi han realitzat 214 trasplantaments de ronyó (51 dels quals provinents de donants vius), 56 de fetge i 21 de cor, set d’ells en asistòlia. Amb aquests resultats, l’HUB ha contribuït de forma significativa al nou rècord global de trasplantaments a Catalunya assolit en 2023: un total de 1.393. D’altra banda, per segon any consecutiu l’Hospital de Bellvitge ha liderat la donació de teixits a Catalunya, amb 345 donants.

Les dades oficials que han fet públiques aquesta setmana l’OCATT (Organització Catalana de Trasplantaments) i l’ONT (Organización Nacional de Trasplantes) consoliden l’Hospital de Bellvitge com un dels centres capdavanters i referents del sistema de trasplantaments en les tres seves grans branques d’actuació: renal, cardíac i hepàtic.

El Dr. Gabriel Moreno González, director del Programa de Trasplantament de l’Hospital de Bellvitge, destaca que “gràcies a un gran treball multidisciplinari hem consolidat tècniques complexes com la donació de cor en asistòlia; seguim incrementant el nombre de trasplantaments hepàtics i hem liderat el trasplantament renal de viu i la donació de teixits, incrementant el nombre de donants multiteixits, el que suposa augmentar el nombre de persones a qui se'ls hi millora la qualitat de vida”.

“Tot això no hauria estat possible sense la generositat dels donants i de les seves famílies, a qui ens adrecem en un moment molt difícil de les seves vides per demanar-los que siguin capaços de donar vida a d’altres persones”, conclou el director del Programa de Trasplantament de l’HUB. L’Hospital de Bellvitge ha estat el tercer centre de l’Estat en nombre de donants, un total de 64 (38 en asistòlia i 26 en mort encefàlica).

Un total de 51 dels trasplantaments renals realitzats a l’HUB en el decurs de 2023 han estat possibles gràcies a un donant viu. Gràcies a aquesta tècnica més de la meitat dels pacients amb malaltia renal crònica no ha necessitat diàlisi prèvia. Aquesta és la xifra de donant viu més alta assolida a l’HUB fins ara (suposa un 24% del total de trasplantaments renals del centre) i el situa com el centre amb més activitat pel que fa aquest tipus de trasplantament a l’Estat. Cal destacar també que el 90% d’aquests 51 trasplantaments s’ha dut a terme amb cirurgia robòtica, fet que posa l’HUB al capdavant dels centres catalans en l’ús d’aquesta tecnologia per als trasplantaments renals de donant viu. Molts d’aquests pacients han requerit d’estratègies d’alta complexitat com el trasplantament renal creuat i/o trasplantament contra grup sanguini o ABO incompatible. Amb els 214 transplantaments de ronyó realitzats l’any passat, l’HUB esdevé el segon centre de tot l’Estat en aquest àmbit.

D’altra banda, l’Hospital de Bellvitge ha estat el centre que més trasplantaments cardíacs ha realitzat a Catalunya, un total de 21, dels quals 7 provenen de donants en asistòlia. L’any 2021, l’HUB va realitzar el primer trasplantament cardíac amb un cor d’un donant en asistòlia controlada a Catalunya. Des d’aleshores ha portat a terme 17 trasplantament de cor en asistòlia controlada, que el situen com a segon hospital de tot l’Estat en aquest àmbit, amb un 100% de supervivència en els trasplantaments cardíacs realitzats en 2023.

Pel que fa al trasplantament hepàtic, l’HUB ha augmentat gairebé un 11% en 2023 en relació l’any anterior, fins arribar a les 56 intervencions. Per segon any consecutiu, l’hospital ha augmentat l’activitat de trasplantament hepàtic, tot reduint la mortalitat en llista i postoperatòria. L’expansió d’indicacions i l´optimització dels empelts amb la perfusió hipotèrmia han estat alguns dels factors clau en els resultats.

L’Hospital de Bellvitge lidera l’augment de la donació de teixits

L’any 2023 l’HUB ha tornat a ser, per segon any consecutiu, el centre català amb més activitat en donació de teixits, amb un total de 345 donants. Gràcies a ells s’han obtingut gairebé 500 teixits de diferents tipus (ocular, cutani, ossi tendinós, valvular, vascular i vàlvules de viu). El programa de donació de teixits, liderat per l’equip infermer de Coordinació de Trasplantaments, ha assolit aquesta fita 5 anys després d’iniciar el projecte amb un model innovador que implica la col·laboració interdisciplinària amb d’altres professionals de l’HUB.