L’Hospital de Bellvitge esdevé el primer centre en arribar a les 1.000 cirurgies robòtiques de ginecologia a tot l’Estat

- Innovació

Des de la primera intervenció, realitzada l’any 2009, el Servei de Ginecologia ha consolidat la seva expertesa amb el robot Da Vinci

Aquest mes de juny, el Servei de Ginecologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha assolit les 1.000 cirurgies robòtiques realitzades amb el robot Da Vinci. És el primer hospital de l’Estat que aconsegueix fer un miler d’intervencions ginecològiques d’aquest tipus. La primera, al mes de novembre de 2009, va ser un càncer d’endometri amb limfadenectomia (procediment laparoscòpic).

Des d’aquella intervenció pionera, el Servei de Ginecologia ha reconduït una gran part dels casos de cirurgia pelviana complexa de la laparotomia tradicional (l’exploració quirúrgica amb l’abdomen obert) cap a les tècniques laparoscòpiques més innovadores i menys invasives. “La cirurgia robòtica afavoreix la ràpida recuperació amb menor índex de complicacions de les nostres pacients, la majoria oncològiques, que poden reincorporar-se abans al seu medi social y laboral”, tal i com explica el Dr. Jordi Ponce, cap del Servei de Ginecologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge i investigador principal de l’IDIBELL.

Segons l’experiència del Servei de Ginecologia de l’HUB, més del 95% de les pacients intervingudes amb cirurgia robòtica reben l’alta al dia següent, amb menys de 24 hores d’ingrés hospitalari.

Entre els procediments més habituals que es porten a terme amb el Da Vinci es troben els càncers d’endometri i de coll uterí, a més d’altres indicacions més innovadores com alguns càncers d’ovari o recidives tumorals en diverses localitzacions. Cal destacar, a més, que en els 14 anys d’expertesa amb la cirurgia robòtica que atresora el Servei de Ginecologia de l’HUB ha estat precursor en la descripció i aplicació de nous procediments, com ara la limfadenectomía aòrtica d’estadificació per aquesta via.

Els professionals de l’HUB continuen explorant les aplicacions de la cirurgia robòtica en noves patologies, tal i com destaca el Dr. Jordi Ponce, “estem desenvolupant l’aplicació de la robòtica en processos ginecològics benignes però d’alta complexitat, com l’endometriosi o la miomatosi uterina múltiple”.

El Servei de Ginecologia de l’Hospital de Bellvitge s’ha consolidat com un referent a nivell estatal i internacional, reconegut amb diferents guardons de les societats mèdiques de les qual en forma part, com ara la SERGS (European Society of Robotic Gyneacological Surgery), en el consell de la qual participa de forma activa.

El primer quiròfan robotitzat a l’HUB es va posar en marxa l’any 2009, amb el suport de l’IDIBELL. Amb la incorporació del primer Da Vinci -va ser el primer centre públic català en disposar-ne- l’Hospital de Bellvitge va esdevenir un dels hospitals pioners en intervencions quirúrgiques robotitzades a Espanya. Aquest primer quiròfan robotitzat es va renovar el 2016 amb un nou Da Vinci d’última generació. L’any 2019, l’HUB va adquirir un segon robot, fet que li va permetre duplicar el número d’intervencions robòtiques. Finalment, al març del passat any va incorporar un tercer robot Da Vinci.